Nieuws Nieuws CATL komt met snelle batterij Het Chinese CATL maakte bekend dat het een nieuwe LFP-batterij productierijp heeft die bijzonder snel laadt. CATL is een van de belangrijkste spelers op de markt van batterijen. De Chinese producent levert batterijen voor de meest uiteenlopende toepassingen maar telt binnen de autosector bekende spelers waaronder Tesla, Mercedes, Volkswagen en BMW. De gloednieuwe Shenxing tractiebatterij voor …
Auto Auto Tesla lanceert eindelijk de Cybertruck Tesla breidt zijn gamma uit met een elektrische pick-up waarvoor de interesse zeer groot is. Wordt dit een nieuw succesnummer? De Tesla Cybertruck werd in 2019 onthuld en moest vrij snel in productie gaan. Maar door allerhande beslommeringen is de lancering telkens uitgesteld. De Cybertruck is een elektrische pick-up met een zeer eigenzinnig, hoekig design …
Auto Auto Porsche bouwt eigen snellaadstations In navolging van Tesla gaat nu ook Porsche zijn eigen snellaadstations bouwen, in een eerste fase alleen voor eigen klanten. Eigenlijk heeft Tesla ooit uit noodzaak een netwerk met superchargers uitgebouwd om klanten overal vlot en snel te laden. Intussen stelde het automerk van Elon Musk deze locaties open voor alle gebruikers. Nu volgt Porsche, …
Opinie | Boeken Opinie | Boeken 'Aardse rijkdom is een taart die steeds groter wordt: het is niet omdat één groep rijker wordt, dat de ander automatisch armer wordt' In het boek 'De ongelijkheidsmachine' van Paul Goossens worden niet de juiste vragen gesteld, schrijft Jan-Willem Geerlinck van Liberales. Hij begrijpt niet dat het boek zoveel positieve recensies kreeg. Deze bijdrage maakt deel uit van de zomerreeks De Doordenkers van Knack.be: Loon naar Werken.
Auto Auto In de nasleep van dieselgate: hoe groot zijn de slaagkansen van Volkswagen-topman Blume? In 2015 raakte bekend dat Volkswagen had gesjoemeld om de slechte emissiescores van zijn dieselmotoren te maskeren. Opeenvolgende voorzitters slaagden er niet in de sereniteit te doen wederkeren. Nu is nu alle hoop gevestigd op Oliver Blume. Maar hoe realistisch zijn diens slaagkansen?
Auto Auto Hoe BMW met 5 procent minder auto’s 50 procent meer winst maakt BMW Group heeft een uitstekend jaar achter de rug. De Beierse autogroep heeft met 5 procent minder auto’s bijna 50 procent meer winst gemaakt. Bijna de helft vloeit voort uit inkomsten uit de joint-venture met het Chinese Brilliance. De operationele winst (EBIT) van de autodivisie ligt met 8,6 procent beneden de hoge verwachtingen.
Auto Auto Waarom Chinezen niet warmlopen voor elektrische auto’s 'Made in Germany' Vorige week heeft Mercedes-Benz bekendgemaakt dat het 2022 heeft afgesloten met een operationele winstmarge van 15 procent, de hoogste in de geschiedenis van het merk. Ook BMW en Porsche deden het uitstekend, ondanks dat ook zij minder elektrische auto’s hebben verkocht dan verhoopt in China, dat intussen hun grootste afzetmarkt is geworden.
Auto Auto Waarom de stroomversnelling van Mercedes zo succesvol blijkt Er komt geen einde aan de reeks nieuwe EQ-modellen van Mercedes-Benz. De EQS SUV is wel de eerste elektrisch aangedreven SUV op een specifiek e-platform. De EQA, EQB en EQC gebruiken nog het platform van de SUV-modellen met een verbrandingsmotor waardoor ze soms tekortschieten in vergelijking met BEV’s op een specifiek e-platform.
Auto Auto Hertz voorziet Uber van elektrische auto’s Autoverhuurbedrijf Hertz breidt de elektrificatie van zijn vloot uit naar Europese steden en stelt ook elektrische wagens ter beschikking van Uber-bestuurders. De elektrificatie van het wagenpark lijkt nu echt in een stroomversnelling te komen. Dat is ook wel nodig willen we de deadline van 2035 halen, de datum waarop nog enkel 100 % elektrische auto’s in …
Auto Auto Recordverkoop voor Tesla De verkoop van elektrische auto’s neemt een hoge vlucht. Zeker voor Tesla dat in 2022 meer dan 1,3 miljoen voertuigen leverde. Dat is een nieuw record. De elektrische transitie laat zich stilaan voelen in de marktvraag, waar het aandeel volledig elektrische auto’s sterk toeneemt. Deze situatie legt de merken die focussen op EV’s natuurlijk geen …
Factcheck Factcheck Factcheck: ja, het blussen van een elektrische auto vraagt veel meer water, maar geen twintig keer meer Het blussen van een elektrische auto vraagt twintig keer meer water dan het blussen van een auto met brandstofmotor, lezen we in verschillende (online) artikels. Het blussen zelf vergt voor iedere auto ongeveer evenveel water, maar een elektrisch voertuig moet daarna nog urenlang worden gekoeld in een container, en precies voor dat laatste is een grote hoeveelheid extra water nodig. Maar 'twintig keer meer' is sterk overdreven.
Nieuws Nieuws Factcheck: 'De elektrische auto is een kankerbolide' In de special 100 ideeën voor een betere wereld noemt de Duitse architect Thomas Rau de elektrische auto een 'kankerbolide'. Rau zegt doodziek te zijn geworden van zijn Tesla, door de straling die de motor opwekt. Kan dat kloppen?