Onderwijs Onderwijs Smartphone verbieden op school? Leraren kunnen niet op tegen TikTok In onze buurlanden Nederland en Frankrijk zijn smartphones bijna volledig uit het klaslokaal verbannen. De dingen leiden zo af dat de schoolprestaties eronder zouden lijden.
Opinie | Brecht Nuyts Opinie | Brecht Nuyts 'Een leerling uitsluiten voelt nooit goed: meestal is dat het laatste wat een school wil' 'Er hangt een taboe rond jongeren waarop leerkrachten en leerlingenbegeleiders geen vat meer hebben', schrijft leerkracht Brecht Nuyts. Hij pleit voor meer mildheid voor scholen.
Onderwijs Onderwijs Thuiszitters: ‘Als een leerling wordt weggestuurd, heeft de school gefaald’ Na 1 februari zullen Vlaamse scholen weer honderden leerlingen aan de deur zetten. Sommigen van hen zullen daarna weken of zelfs maanden thuis zitten omdat ze niet meteen een andere school vinden. ‘We moeten veel vroeger ingrijpen. Anders zijn die jongeren een vogel voor de kat.’
Onderwijs Onderwijs De zij-instromer: ‘Natúúrlijk heeft de lerarenopleiding me hier niet op voorbereid’ Liesbeth Kennes geeft sinds 1 september Nederlands en Engels in het Busleyden Atheneum in Mechelen. Elke vakantie vraagt Knack haar naar haar ervaringen als zij-instromer.
Onderwijs Onderwijs Van artificiële intelligentie tot polarisering in de klas: de 12 beste onderwijsverhalen van 2023 Geen onderwerp dat zoveel discussie uitlokt als het veelgeplaagde Vlaamse onderwijs. Dat was in 2023 niet anders.
Opinie | Johan De Wilde Opinie | Johan De Wilde 'Zou Ben Weyts als voetbalcoach al lang ontslagen zijn?' Wat als minister van Onderwijs Ben Weyts een voetbalcoach was? Hij zou al lang ontslagen zijn. Het zou een flauwe grap kunnen zijn. Voorspelbare clou, slechte mop. De prikkelende vraag en de bijhorende analogie is nochtans een ernstige reflectie waard, schrijft Johan De Wilde, docent lerarenopleiding. Hoe zou men in de bestuurskamers van de Pro League clubs oordelen over een coach als Ben Weyts?
Onderwijs Onderwijs De Leraarskamer van Knack: ‘Leerlingen straffen zichzelf altijd harder dan ikzelf zou doen’ De tijd dat scholieren in de hoek moesten staan of tientallen bladzijden straf moesten schrijven ligt ondertussen wel achter ons. ‘We straffen tegenwoordig zo weinig mogelijk’, klinkt het in De Leraarskamer van Knack. ‘Moet het toch, dan laten we leerlingen vaak zelf hun straf kiezen.’
Opinie | Jonge Academie Opinie | Jonge Academie 'Waarom de Vlaamse universiteiten nú actie moeten ondernemen in het klimaatdebat’ In een open brief vraagt de Jonge Academie aan de rectoren van de Vlaams universiteiten om de wetenschappelijke evidentie voorrang te geven op het spel der voorzichtigheid dat vandaag op het wereldtoneel wordt gespeeld. 'Kennisinstellingen moeten nu het voortouw nemen in een van de grootste uitdagingen van de 21e eeuw.'
Onderwijs Onderwijs Onderwaarderen we onze leerkrachten? 'Sommige ouders lijken niet meer in onze expertise te geloven' Van de tanende leesvaardigheid tot polarisering in de klas: twee leden van de Leraarskamer van Knack blikken terug op het onderwijsjaar. ‘In mijn klas zit niet één leerling zonder speciale zorgnoden.’
Column | Ann Peuteman Column | Ann Peuteman "'Is dit domheid of onwil?' Leerkrachten denken best twee keer na voor ze rapporten invullen’’ Eind deze week krijgen duizenden Vlaamse leerlingen hun rapport mee naar huis, en dat zal niet altijd even goed zijn. ‘Vaak zijn het niet de slechte punten op zich die hun zelfvertrouwen onderuithalen, maar wel de manier waarop leerkrachten én ouders erop reageren’, schrijft Knack-redactrice Ann Peuteman in haar column De Zoetzure Dinsdag.
Opinie | Philippe Noens Opinie | Philippe Noens 'De scheve toren van PISA: je hebt geen vergrootglas nodig om de economische agenda te zien' 'Internationaal vergelijken mag niet resulteren in internationaal rangschikken. Die rangschikking brengt ons in wezen niet veel verder want zegt weinig over de ‘kwaliteit’ van ons uiterst complex onderwijssysteem', schrijft pedagoog Philippe Noens. Hij geeft wat duiding bij de recente discussie over de jongste PISA-resultaten.
Opinie | Daan Gielen Opinie | Daan Gielen 'Leren en je goed in je vel voelen kan je onmogelijk los van elkaar zien' 'Ik vind het vreemd hoe rekening houden met iemands welbevinden gelijk blijkt te staan aan pamperen en soft zijn', schrijft Daan Gielen naar aanleiding van de discussie over de PISA-resultaten.
Opinie | Vrije Tribune Opinie | Vrije Tribune 'Waarom zou een universiteit aan morele druk moeten weerstaan?' 'Verklaren dat de universiteit weigert medeplichtig te zijn aan genocidaire politiek druist niet in tegen diversiteit en pluralisme, maar verdedigt die juist', schrijven Matthias De Groof, Gert Van Hecken, Danya Nadar en Devanshi Saxena van de Universiteit Antwerpen. Ze reageren op een opiniestuk van Arnaud Szmalec (UCL) en Wouter Duyck (UGent), waarin gepleit werd voor neutraliteit ter bescherming van de diversiteit.
Opinie | Mario Cools Opinie | Mario Cools 'Bureacratie hindert verblijf toponderzoekers: nefast voor het imago van België als gastland voor internationaal talent' Mario Cools van denktank Eleni staat stil bij een aantal pijnpunten in het huidig Belgisch visumbeleid,dat academischie toponderzoekers in de illegaliteit duwt.
Boeken Boeken Waarom tieners geen boeken lezen: ‘Dat duurt gewoon veel te lang’ Dat jongeren zo weinig boeken lezen, komt doordat er geen prenten of filmpjes in staan, maar ook doordat het zo traag gaat.
Onderwijs Onderwijs ‘Alle Britse tieners hebben Shakespeare gelezen, maar Vlaamse leerlingen kennen Lucifer niet eens’ Waarom heeft geen enkele 17-jarige Lucifer van Vondel gelezen? ‘Omdat ze in Vlaamse klassen hoogstens fragmenten van zulke literaire werken zien.’
Opinie | Esther Gheyssens Opinie | Esther Gheyssens 'Leerkrachten doen heus wel meer dan spelletjes spelen in de klas' 'Ook al discussiëren we volop over de oorzaken van de daling. Over oplossingen zie ik meer consensus', schrijft onderwijskundig pedagoog Esther Ghessens over de achteruitgang die het Vlaams onderwijs liet optekenen in het laatste PISA-onderzoek.
België België ‘Wil je tieners aan het lezen krijgen? Lees dan voor alsof je het méént’ Willen we dat jonge mensen weer meer boeken lezen, dan moeten we ze al vroeg beginnen voor te lezen. Maar hoe moet dat eigenlijk? ‘Zorg er vooral voor dat de kinderen of jongeren je gelóven’, zegt voorleeskunstenares Evi Rosiers.
Opinie | Peter Verluyten Opinie | Peter Verluyten 'We kijken op een eenzijdige manier naar de tabellen om ons onderwijs te beoordelen' Peter Verluyten plaatst een aantal kanttekeningen bij de laatste PISA-resultaten, en vraagt aandacht voor een aantal minder zichtbare uitdagingen voor ons onderwijs: de afnemende intrinsieke motivatie en stress bij leerlingen.
Onderwijs Onderwijs Onderwijsexpert Wouter Duyck: ‘Het wordt tijd dat leerkrachten zelf met scholen beginnen’ Dinsdag werden de nieuwe PISA-resultaten bekendgemaakt, en die zijn volgens professor cognitieve psychologie Wouter Duyck (UGent) alweer niet om vrolijk van te worden. 'De leervertraging is een sluipmoordenaar in onze samenleving.'
Opinie | Miette Plessers Opinie | Miette Plessers 'Vaste benoeming werkt positieve verandering in het onderwijs tegen' 'De vaste benoeming is old school', schrijft lerarenopleider Miette Plessers. Ze pleit voor een alternatief systeem.
Onderwijs Onderwijs Niveau wiskunde, wetenschappen en Nederlands in dalende lijn: Vlaamse vijftienjarigen scoren slecht in PISA-onderzoek De Vlaamse 15-jarigen scoren op het vlak van leesvaardigheid, wiskunde en wetenschappen een stuk slechter dan hun leeftijdsgenoten vier jaar geleden. Dat blijkt dinsdag uit het driejaarlijkse PISA-onderzoek dat wegens corona met een jaartje werd opgeschoven.
België België Academische intimidatie: ‘Het is geen toeval dat je zo weinig vrouwelijke professoren in De Afspraak ziet’ Medewerkers van Vlaamse universiteiten krijgen opvallend vaak met allerlei vormen van academische intimidatie te maken, zo blijkt uit nieuw onderzoek.
België België Dementie, cholera en deepfakes: de 3 beste Vlaamse scripties volgens Knack Op 19 december wordt de Vlaamse Scriptieprijs uitgereikt, een bekroning voor het beste eindwerk van het voorbije jaar. Uit de longlist van tien koos Knack de volgende drie parels.
Opinie | Johan De Wilde Opinie | Johan De Wilde 'Flexijobs in het onderwijs? Let op voor de onbedoelde neveneffecten' Lerarenopleider Johan De Wilde plaatst een aantal kanttekeningen bij de invoering van flexijobs in het onderwijs.
Opinie | François Levrau Opinie | François Levrau 'ChatGPT in het onderwijs? Leren studenten iets bij of toch vooral iets af?' 'Ik zie niet in hoe de voordelen in de context van het onderwijs opwegen tegen wat er zoal door het gebruik van ChatGPT verloren gaat', schrijft sociaal filosoof François Levrau.
Onderwijs Onderwijs Kenniscentrum Leerpunt lanceert toolkit voor leerkrachten Het onafhankelijke kenniscentrum Leerpunt heeft dinsdag een website gelanceerd met een toolkit voor leerkrachten in basis- en secundair onderwijs. "Bedoeling is leraars en directies een houvast te bieden als ze gaan experimenteren met didactiek", zei Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) bij de voorstelling van de toolkit in de Unescoschool in Koekelberg.
Opinie | Gertjan Monteyne Opinie | Gertjan Monteyne 'Godsdienstleraar kan bruggenbouwer zijn in polariserende tijden' 'Vandaag worden er steeds meer vraagtekens gezet bij de levensbeschouwelijke vakken op school, maar net in tijden van superiversiteit en polarisering kan het vak godsdienst een waardevolle dialoog op gang brengen', schrijven Gertjan Monteyne en Steven Cappelen naar aanleiding van de Canvas-reeks 'Hoe was het op school?'.
Opinie | Vrije Tribune Opinie | Vrije Tribune 'Nieuwe taal leren na je pensioen? Vlaamse regering duwt de cursussen in het verdomhoekje' Een grote groep lesgevers uit het volwassenenonderwijs vraagt de Vlaamse regering om de financiering van de cursussen vreemde talen te herbekijken. 'Vlamingen stonden tot voor kort bekend om hun brede talenkennis. Willen we die troef nu weggooien?'
België België Waarover twijfelt Koen Pelleriaux (GO!-onderwijs)? 'Ik mis de academische wereld soms nog'
België België Amir Bachrouri: ‘Superdiversiteit in de klas is een belangrijke reden waarom de kwaliteit daalt’ Amir Bachrouri is here to stay. Op zijn twintigste brengt hij zijn eerste boek uit. In Doe maar niet schrijft hij over ons onderwijs, zijn Borgerhout en ‘de Çois’.
Opinie | Peter Verluyten Opinie | Peter Verluyten 'Een school met een duidelijke visie werkt motiverend en kan overbodig werk voor de leerkrachten verminderen' 'Resultaten uit internationale vergelijkingen kunnen uiteraard gebruikt worden om te reflecteren over onderwijs, maar de waarde die ze nu krijgen is veel te groot', schrijft Peter Verluyten naar aanleiding van het Canvas-programma 'Hoe was het op school?'.
Psychologie Psychologie Mentaal welzijn op school: ‘Leerkrachten moeten alarmsignalen leren herkennen’ Mentaal welbevinden op school staat bovenaan op de bezorgdheidsagenda van scholieren. In dat opzicht springt de secundaire freinetschool 'tvier in Kortrijk eruit als lichtend voorbeeld. Welke lessen kunnen scholen en beleidsmakers leren van ‘tvier?
Column | Amir Bachrouri Column | Amir Bachrouri ‘Nu mijn mandaat bij de Vlaamse Jeugdraad ten einde komt, kan ik me niet meer verbergen achter "wat nog komt, zal wel komen"’ Is het leven niet veel gemakkelijker en overzichtelijker met heldere vooruitzichten?
Onderwijs Onderwijs Hulpverleners voor de klas: ‘Ik heb zelfs eens een leerling van de treinsporen gehaald’ Is het de job van een leerkracht om leerlingen met suïcidegedachten bij te staan? ‘Het is heel moeilijk om grenzen te stellen, maar we mogen niet vergeten dat wij geen psychologen zijn’, klinkt het.
Onderwijs Onderwijs Jong talent: Raf Van Rooy (32) bestudeert ‘Nieuw-Oudgriekse’ teksten bestudeert ‘Nieuw-Oudgriekse’ teksten
Onderwijs Onderwijs Leesvaardigheid Vlaamse kinderen daalt: hoe doe je ze beter lezen? Vlaamse kinderen hebben steeds meer moeite met begrijpend lezen, blijkt uit internationaal onderzoek. Er zijn oplossingen.
Column | Ann Peuteman Column | Ann Peuteman ‘Ontluisterend hoe we met z’n allen neerkijken op jongeren die geen Latijn-wiskunde volgen' De documentairereeks Hoe was het op school? schetst zo’n adequaat beeld van ons onderwijs dat iedereen ernaar zou moeten kijken. Zeker wie Ben Weyts straks wil opvolgen.
België België Hoe jeugdverenigingen jongeren gelukkiger kunnen maken Jongeren die lid zijn van een jeugdvereniging voelen zich meer verbonden met leeftijdsgenoten. Dat blijkt uit een onderzoek van jongerenorganisatie De Ambrassade. Al geldt dat niet voor non-binaire en minder gegoede jongeren.
Opinie | Arthur Lermytte Opinie | Arthur Lermytte '"Spookrichtingen" tonen eens te meer aan dat modernisering secundair onderwijs gefaald heeft' 'Ons huidig secundair onderwijs lijkt vooral een complexere variant van het vorige systeem waarin geen grote structurele wijzigingen doorgevoerd werden die de vooropgestelde doelstellingen van de modernisering lijken te bereiken', schrijft Arthur Lermytte.
Onderwijs Onderwijs Kennis van Engels in België gaat voor tweede jaar op rij achteruit De kennis van het Engels bij volwassen niet-moedertaalsprekers in België daalt voor het tweede jaar op rij. Ons land zakt van de zesde naar de zevende plek, op 113. Dat blijkt woensdag uit de jaarlijkse English Proficiency Index (EPI) van het internationale taalonderwijsbureau EF Education First (EF).
Onderwijs Onderwijs Eén op de tien scholieren was al slachtoffer van grensoverschrijdend gedrag Eén op de tien scholieren in Vlaanderen is al eens slachtoffer geweest van grensoverschrijdend gedrag. Dat blijkt uit een bevraging van de Vlaamse Scholierenkoepel, waarover Het Nieuwsblad woensdag bericht.
Opinie | Els Van Emelen Opinie | Els Van Emelen 'Hoe wiskundeonderwijs beter kan' Onderzoekers en lerarenopleiders Els Van Emelen en Michèle Dexters (Hogeschool UCLL) pleiten ervoor dat leraren zich opnieuw zelf verdiepen in het bouwwerk van wiskunde en een plan opstellen hoe ze dit met leerlingen verkennen.
Onderwijs Onderwijs ‘Leerkrachten kunnen vaak écht niet meer tot hun leerlingen doordringen’ De leerkrachten die in de nieuwe Canvas-documentaire Hoe was het op school? getuigen, zijn het over één ding eens: zo kan het niet verder. ‘Er is een groeiende groep leerlingen die ze gewoon niet meer kunnen bereiken.’
Onderwijs Onderwijs Zij-instromer Liesbeth Kennes: ‘Kan ik een les niet perfect voorbereiden, dan is dat maar zo’ Liesbeth Kennes geeft sinds 1 september Nederlands en Engels in het Busleyden Atheneum, campus Caputsteen, in Mechelen. Elke vakantie vraagt Knack haar naar haar ervaringen als kersverse zij-instromer.
Onderwijs Onderwijs OKAN-leerkracht Nickhail Popelier: ‘Ik weiger om les te geven uit compassie’ ‘Mijn OKAN-leerlingen hebben vaak erge dingen meegemaakt, maar toch wil ik dat ze hoge verwachtingen hebben’, zegt leerkracht Nickhail Popelier, die deel uitmaakt van De Leraarskamer van Knack.
Onderwijs Onderwijs ‘In Syrië is de wiskunde helemaal anders’: hoe schoolcoaches anderstalige ouders helpen Volgend jaar zullen 16.000 anderstalige ouders of kinderen met een handicap onderwijshulp krijgen van een brugfiguur in het Plan Samenleven.
Opinie | Lalynn Wadera (Vooruit) Opinie | Lalynn Wadera (Vooruit) 'Genoeg bijgebouwtjes aan de lerarenkamer, tijd voor een grondige verbouwing' 'De instromers van voor 2020 staan nog steeds onderaan op de loonladder, ondanks hun jarenlange werkervaring', schijft Leuvens schepen Lalynn Wadera over de recente maatregelen van de Vlaamse regering om een overstap naar het onderwijs aantrekkelijker te maken. 'Het is absurd om een onderscheid te maken in de diverse groep van zij-instromers.'
België België Franse spelling op de schop? Linguïsten en auteurs willen grondige hervorming Franstalige leerlingen én volwassenen stapelen de spelfouten op. Tijd voor een grondige hervorming, vinden linguïsten en auteurs.
Onderwijs Onderwijs Steeds meer anderstaligen willen Nederlands leren Het aantal anderstalige cursisten dat lessen Nederlands volgt, zit in de lift. Dat schrijft De Zondag.