Uit het magazine
Eric Rinckhout

Alle begin is zwart: of het nu gaat om wat voorafging aan de oerknal in de kosmos of om de creatie van hemel, aarde en licht in de scheppingsverhalen van godsdiensten. Ook in de kunst was zwart de 'eerste' kleur. Het museum Louvre Lens verkent met de tentoonstelling Soleils Noirs de vele nuances van zwart als kleur van duisternis en hoop.

Hitlers werkkamer. De receptieruimte. Een enorme foyer, waar een jonge Kazak met donkere huid en brede jukbeenderen leert fietsen en af en toe valt. Hitlers leunstoel en tafel. Een reusachtige metalen aardbol, gedeukt en gekreukt, stucwerk, houten planken, tapijten. Alles ligt door elkaar. Chaos. Souvenirs, boeken met aan de Führer gerichte opdrachten, stempels, enzovoort.

Had Hitler de Tweede Wereldoorlog kunnen winnen als hij niet omringd was geweest door een bende jaknikkers? Die historische wat als-vraag blijft gelukkig onbeantwoord, maar historici analyseren wel graag waaróm de Führer zo weinig weerstand kreeg bij zijn verwoestende doortocht door de geschiedenis van Duitsland - en de wereld.