Onderwijs Ben Weyts (N-VA) vs. leerkrachten: ‘Een beetje concurrentie in de leraarskamer wakkert de ambitie aan’
Onderwijs De Leraarskamer van Knack: ‘Die ene leerling had nog nooit van de Tweede Wereldoorlog gehoord’
Opinie | Trudo Herman Opinie | Trudo Herman 'Beste jongeren, wees niet bang van de roep van het onderwijs' 'Wie helpt nadenken over onderwijs, overstijgt best het niveau van elkaar in een progressieve of conservatieve vergeetput te duwen', schrijft Trudo Herman. Hij is leerkracht in het vierde leerjaar, en lid van de Leraarskamer van Knack.
Opinie | Senne Heremans Opinie | Senne Heremans Na maatregel van Weyts: 'Wat ben je met 250 euro extra als je voor elke vakantie tegen een burn-out aanloopt?' Minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) wil scholen de mogelijkheid geven om 'leraren-specialisten' aan te duiden die ongeveer 250 euro netto per maand extra zouden krijgen. Leerkracht Senne Heremans van De Leraarskamer van Knack reageert kritisch.
Onderwijs Onderwijs De Leraarskamer van Knack: ‘De meeste schoolboeken zijn voor het katholiek onderwijs gemaakt’ Zijn de leden van De Leraarskamer van Knack tevreden over de leerboeken die ze aangeboden krijgen? ‘Het is toch altijd fijner om zelf een cursus te kunnen maken’, klinkt het.
Onderwijs Onderwijs Juf Zahia doet mee aan de Leraarskamer van Knack: 'Hier wordt wel geluisterd' (video) Of het nu over het lerarentekort, de eindtermen of centrale toetsen gaat, tegenwoordig heeft iederéén een mening over het onderwijs.
Onderwijs Onderwijs De Leraarskamer van Knack: ‘Sommige collega’s kunnen amper met een computer werken’ Tijdens een live editie van De Leraarskamer van Knack bogen onze leerkrachten zich over de grote uitdagingen waar het Vlaamse onderwijs vandaag voor staat. Over de Digisprong zijn ze alvast niet allemaal even enthousiast.
Onderwijs Onderwijs De Leraarskamer van Knack: ‘Waarom geven die pedagogen nooit eens toe dat ze ernaast zaten?’ Tijdens een live editie van De Leraarskamer van Knack bogen onze leerkrachten zich over de grote uitdagingen waar het Vlaamse onderwijs vandaag voor staat. ‘De impact van allerlei onverkozen onderwijsexperts is ontzettend groot’, klinkt het.
Onderwijs Onderwijs De Leraarskamer van Knack: ‘Wij leerkrachten moeten veel rebelser durven te zijn’ Tijdens een live editie van De Leraarskamer van Knack bogen onze leerkrachten zich over de grote uitdagingen waar het Vlaamse onderwijs vandaag voor staat. ‘We hebben meer vrijheid dan ze ons willen laten geloven’, klinkt het.
Onderwijs Onderwijs De Leraarskamer van Knack: ‘Leerkrachten doen vaak alsóf ze de zoveelste hervorming doorvoeren’ Tijdens een live editie van De Leraarskamer van Knack bogen onze leerkrachten zich over de grote uitdagingen waar het Vlaamse onderwijs vandaag voor staat. Voor het beleid waren ze alvast niet mals.
Onderwijs Onderwijs ‘De onderwijsinspectie zou onze vriend moeten zijn’ Is de manier waarop scholen worden doorgelicht nog wel van deze tijd? ‘Het voelde alsof ik meedeed aan een programma met een verborgen camera’, klinkt het in het onderwijspanel van Knack.
Onderwijs Onderwijs ‘Zonder Google Earth weten leerlingen niet eens waar de Schelde ligt’ Wordt er in het Vlaamse onderwijs te veel nadruk gelegd op het aanleren van vaardigheden en te weinig op theoretische kennis? ‘Het een kan niet zonder het ander’, klinkt het in het onderwijspanel van Knack.
Onderwijs Onderwijs ‘Veel mannen willen niet voor de klas staan omdat er zoveel vrouwelijke leerkrachten zijn’ Mannen voelen zich minder en minder geroepen om leerkracht te worden. Volgens De Leraarskamer van Knack komt dat vooral door de verloning en het imago van de job.
Onderwijs Onderwijs De Leraarskamer van Knack: ‘Voor elk uur dat je lesgeeft, spendeer je minstens twee uur aan administratie’ Volgens een studie van UGent@Work besteden Vlaamse leerkrachten een derde van hun werktijd aan administratie. Geldt dat ook voor de leerkrachten uit onze Leraarskamer?
Onderwijs Onderwijs De Leraarskamer van Knack: ‘Leerkrachten lezen zelf veel te weinig’ De kinderen van vandaag zijn zwakkere lezers, hebben een kleinere woordenschat en hun taalgevoel is minder ontwikkeld. Daar wijst een rist nationale en internationale onderzoeken toch op. Maar merken de leerkrachten van ons onderwijspanel dat ook in de klas?