Treinongelukken niet verminderd sinds drama in Buizingen
Een overzicht van de ongelukken die zich voordeden op de Belgische spoorwegen na de ramp in Buizingen.
Sinds het drama in Buizingen is er een stijging van het aantal treinongelukken. Ongeveer 130 treinen, waarvan 86 van spoorwegmaatschappij NMBS, zijn in 2010 in België door een rood seinlicht gereden. Een stijging van 11 procent ten opzichte van 2009, toen het nog om 117 treinen ging. Er was een hoog aantal ongevallen of bijna-ongevallen, maar geen enkele met een dodelijke afloop. De beheerder van het spoornet Infrabel en de spoormaatschappij NMBS konden geen informatie geven over het aantal incidenten van het voorbije jaar. Een talrijk maar onvolledig overzicht:
– Op 6 februari 2011 ontspoorde een goederentrein bij het vormingsstation van Ronet (Namen). De bestuurder van de locomotief raakte lichtgewond. De eerste wagon, die een bijtend product bevatte, raakte van het spoor.
– Op 28 januari 2011 ontspoorden de twee achterste wagons van de IC-trein Oostende-Eupen aan een wissel. De trein reed wegens werken op het verkeerde spoor ter hoogte van Olne. De wagons botsten op een stilstaande trein richting Luik-Paleis. Negen personen raakten gewond en moesten naar het ziekenhuis. Een tiental anderen kregen ter plaatse verzorging.
– Op 15 september 2010 botste een trein, die vanuit Aarlen naar Luxemburg reed, op een andere trein, die vanuit Luxemburg naar Libramont reed. Het ongeval gebeurde in de omgeving van het station van Aarlen. Ter plaatse werden 56 personen verzorgd, waarvan er 23 naar het ziekenhuis moesten. De procureur des konings van Aarlen, Serge Lipszyc, wees op de beperkte zichtbaarheid van de seinlichten. Infrabel zei dat de lichten normaal functioneerden en goed onderhouden waren.
– Op 10 april 2010 kondigden de autoriteiten het gemeentelijk rampenplan af in Deinze, nadat een goederentrein met 28 wagons was ontspoord. Drie wagons die chemische producten konden bevatten, kantelden om. Niemand raakte gewond.
– Op 9 maart 2010 ontspoorde de laatste wagon van een trein in het station van Bergen, zonder dat er gewonden vielen. De trein was leeg, enkel de bestuurder was aan boord. Het incident gebeurde vlakbij de plaats waar een trein ontspoorde in november 2009. Toen kwam een begeleidster om het leven.
– Op 5 maart 2010 kon een frontale botsing tussen twee treinen nipt vermeden worden op lijn 124. Terwijl het sein nog op rood stond, vertrok de trein in het station Ukkel-Kalevoet. Na enkele meters kon de trein stilgelegd worden. Een botsing met een trein uit de andere richting werd nipt vermeden.
– Op 4 maart 2010 reed een locomotief van de Duitse spoorwegen op de motorwagen van een goederentrein die stilstond aan een rood licht bij het station van Glons. Het reservoir van de motorwagen raakte beschadigd. Vier wagons van dezelfde trein ontspoorden. In een van de wagons bevond zich een tank met een honderdtal liter gasvormige koolwaterstof. Een noodplan werd afgekondigd. Er vielen geen gewonden.
– Op 19 februari 2010 kreeg een treinbestuurder op de verbinding Jambes-Doornik foutief toelating om ter hoogte van Piéton op een eenrichtingsspoor te rijden. Er werd alarm geslagen, de elektriciteit werd afgesloten, en geen enkele trein kwam uit de andere richting, aldus Infrabel.
– Op 15 februari 2010, de dag van de treinramp in Buizingen, ontspoorde een goederentrein ter hoogte van Clabecq (deelgemeente van Tubeke). Daardoor was er een elektriciteitspanne op de lijn tussen Halle en Bergen. Een liftmachine, die moest helpen in Buizingen, werd omgeleid om de drie ontspoorde wagons op te heffen. Niemand raakte gewond.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier