Commissie-Buizingen: gedeelde verantwoordelijkheid
Uit het eindverslag van de Kamercommmissie Spoorwegveiligheid blijkt dat het niveau van de spoorwegveiligheid tussen 1982 en 2010 niet is verbeterd.
Na de dramatische treinramp in Buizingen werd een bijzondere commissie Spoorveiligheid opgericht. De commissie had als doel om het veiligheidsbeleid van de NMBS vanaf 1982 uit te pluizen. Het eindverslag was duidelijk: tussen 1982 en 2010 bleek het niveau van de spoorwegveiligheid niet te zijn verbeterd. Sterker nog, het aantal seinoverschrijdingen is zelfs ieder jaar toegenomen. Ook wijst de commissie op het tekort aan samenwerking, coördinatie en communicatie binnen de NMBS-Groep. De splitsing van het bedrijf heeft dat probleem niet opgelost.
De commissieleden wezen geen schuldige aan, ze duidden op een gedeelde verantwoordelijkheid van zowel de voogdijministers, de raden van bestuur als het spoormanagement. Ook het parlement liet zijn controletaak na.
De bijzondere commissie wees op het belang om door te gaan met het automatisch remsysteem TBL1+. Voor de infrastructuur gaat het om 87 procent tegen eind 2012 en volledig tegen eind 2015. Voor het rollend materieel is de volledige implementatie gepland voor eind 2013. Het systeem moet bovendien zo snel mogelijk plaats ruimen voor een krachtiger systeem dat beantwoordt aan de Europese ERTMS-normen (het zogenaamde ETCS-systeem, dat performanter zou zijn dan TBL1+).
Verdeelde meningen
De aanbevelingen en het eindrapport werden door alle partijen goedgekeurd, met uitzondering van enkele N-VA’ers en een lid van het Vlaams Belang. Volgens Linda Musin (PS) en Jef Van den Bergh (CD&V) zijn de aanbevelingen van de commissie precies geformuleerd. Steven Vandeput (N-VA) en Tanguy Veys (Vlaams Belang) zijn het hier niet mee eens. Volgens hen is het rapport te vaag geformuleerd en heerst er onduidelijkheid over wie precies verantwoordelijk is voor het veiligheidsbeleid. Van den Bergh pleit ervoor om het aantal seinoverschrijdingen in de toekomst goed in de gaten te houden. Ine Somers (Open VLD) en David Geerts (SP.A) hopen dat het eindrapport en de aanbevelingen zullen zorgen voor een kantelmoment met het verleden. De goede intenties en plannen moeten ten volle worden uitgevoerd. Volgens Veys is de keuze voor TBL1+ een foute keuze en kan er beter ineens overgeschakeld worden naar het Europese remsysteem. Dit werd echter door de rest van commissie weggestemd.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier