Eerst de visie, dan de technologie
Patiëntendossiers onderbrengen in een digitale omgeving biedt heel wat voordelen. Maar investeren in nieuwe technologie kan niet zonder visie en voorbereiding.
Patiëntendossiers onderbrengen in een digitale omgeving biedt heel wat voordelen. De informatie over de patiënt is makkelijk bereikbaar en de patiënt en zijn zorgverlener hebben de zekerheid altijd en overal over de juiste en meest actuele gegevens te beschikken. Maar investeren in nieuwe technologie kan niet zonder visie en voorbereiding.
De mogelijkheden van een digitaal platform zijn immens. Artsen kunnen het medisch dossier altijd en overal opvragen, ook op een tablet of smartphone. Er wordt ook heel wat tijd en geld bespaard wanneer patiënten langs digitale weg afspraken kunnen maken en voor hun bezoek de informatie ontvangen die nodig is voor hun behandeling. Een realtime opvolging laat ook toe de wachttijden te beperken en afwezigheden op te vangen. En zo zijn er nog tientallen voorbeelden.
De belangrijkste uitdaging daarbij: Hoe zorg je ervoor dat de juiste informatie, op het juiste moment, makkelijk en veilig bereikbaar is? Zeker voor toepassingen op mobiele toestellen is er een sterke authenticatie nodig zodat niet iedereen zomaar toegang heeft tot de patiëntengegevens. Extra beveiliging kan komen van toepassingen om barcodes te lezen of digitale handtekeningen, maar die moeten ook aansluiten op de bestaande systemen. Net als de mobiele apps die worden gebruikt. Bovendien kies je bij het inrichten van de digitale apparatuur voor een basis waar nieuwe toepassingen modulair aan kunnen worden toegevoegd.
Nieuwe systemen versmelten met wat al bestaat
Maar hoewel zorginstellingen wel inzien hoe belangrijk technologie voor hen is, schrikken ze vaak nog terug om vernieuwingen in te voeren. Vooral omdat het erg ingewikkeld is en ze door de bomen het bos niet meer zien. Soms voert men enthousiast een nieuwe technologie in, die dan om onbekende redenen niet doet wat ze verwachtten. Meestal komt dat door een gebrek aan visie.
In eender welke organisatie moeten processen goed op elkaar worden afgestemd, en dat is in een zorginstelling niet anders. Nieuwe systemen kunnen op zichzelf dus niet overleven, maar moeten versmelten met wat er bestaat. Maar net dat blijkt voor velen een groot probleem. Tal van organisaties investeren zelfs in nieuwe technologie voor ze de functionaliteiten van bestaande hulpprogramma’s hebben gebruikt. Ze doen er dus goed aan eerst te kijken wat ze in huis hebben, een visie te ontwikkelen van wat ze willen bereiken en een stappenplan uit te werken om daar te geraken. Het is immers nog altijd de bedoeling dat technologie de bedrijfsprocessen ondersteunt, en niet dat het een doel op zich wordt.
Barbara Vandenbussche
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier