Urbain Vandormael

Mercedes-Benz V-klasse: voorbeeldig verstandshuwelijk tussen praktisch nut en eersteklas comfort

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Wat Smart is voor de grootstad, is de Mercedes-Benz V-klasse voor de wereld daarrond: een praktisch gebruiksvoorwerp dat je op een comfortabele en veilige manier van punt A naar punt B vervoert – van sterallures geen sprake.

Some have it all! Mercedes-Benz is niet de alleen het oudste automerk, het bezit daarnaast het meest veelzijdige aanbod. Dat gaat van een kleine stadsauto tot een zware oplegger en alles wat zich daartussen beweegt op vier of meer wielen. Die sterke verwevenheid tussen personen- en vrachtwagens onder een dak komt nog maar zelden voor in de wereld van de automobiel en al helemaal niet in het topsegment waarin de constructeur uit Stuttgart zich beweegt. Dat biedt voor- én nadelen, zeker wanneer je ambieert om in alle domeinen en op alle terreinen de beste te zijn. Nochtans is precies dat de ambitie van topman Dieter Zetsche (61), sinds 2006 aan het stuur van een van de grootste automobielbedrijven van de wereld. Het merk met de ster heeft enkele moeilijke jaren achter de rug als gevolg van de rampzalige en overigens compleet mislukte overnamepolitiek van zijn voorganger Jürgen Schremmp. Die wilde van Mercedes-Benz de grootste autoconstructeur van de wereld maken en deed in het wilde weg acquisities onder het motto… the sky is the limit! Hoogmoed komt voor de val en het is mede de verdienste van zijn opvolger dat Mercedes-Benz op het nippertje van de ondergang is gered. Het concern – management én raad van bestuur – heeft geleerd van zijn fouten en het mag gezegd, de ster van Mercedes-Benz schittert opnieuw in volle glans.

Een interessante optie voor grote en/of sportieve gezinnen
Een interessante optie voor grote en/of sportieve gezinnen© GF

Turkenbusje

Altijd en overal de beste te willen zijn, het typeert de zegedrift van grote kampioenen. Zowel bij het personen- als vrachtvervoer behoort Mercedes-Benz bij de top; het onderscheidt zich van zijn concurrenten door zijn rijke geschiedenis maar evenzeer door de voortrekkersrol die het tot op vandaag speelt inzake innovatieve toepassingen die de veiligheid, duurzaamheid, het comfort, verbruik of duurzaamheid ten goede komen.

Het kan niet anders dan dat een merk met een zo omvangrijk modellenaanbod als Mercedes-Benz om de haverklap wordt geconfronteerd met modellen of technologietoepassingen van concurrenten die mogelijk een bedreiging vormen voor zijn leiderspositie. Altijd en overal de beste zijn, het is in onze geglobaliseerde bijna een onmogelijke opgave. Zo leveren Mercedes-Benz en VW al jarenlang een verbeten strijd om het leiderschap in de niche van minibusjes, modellen die door de volksmond oneerbiedig worden omschreven als ‘Turkenbusjes’. De bekendste voorbeelden zijn de Ford Transit, Opel Vivaro, Renault Trafic maar ook de Mercedes-Benz Viano en Volkswagen Multivan. Van de Viano en Multivan bestaan talrijke afgeleide modellen die hen geschikt maken voor een zeer multifunctioneel gebruik, van taxi tot vrijetijdsauto voor het sportieve, lees avontuurlijke gezin. Uitgerust met comfortabele lederen clubzetels en de modernste infotainmentsystemen worden zij – hoe langer hoe meer – ook gebruikt als mobiel kantoor… meid voor alle werk, zeg maar.

Eerste klaszitcomfort op wielen
Eerste klaszitcomfort op wielen© GF

Veelzijdigheid voor elke dag

Tot vorig jaar slaagde Mercedes-Benz er zelden in om een vergelijkende test te winnen van de VW Multivan. Daar is nu verandering in gekomen. Met de nieuwe V-klasse – de opvolger van de Viano – slaat Mercedes-Benz een nieuwe weg in en maakt die nu in feite deel uit van het personenwagengamma. Een verstandige beslissing waarmee MB-topman Dieter Zetsche concurrent Volkswagen schaakmat heeft gezet. De VW Multivan is gebleven wat hij altijd is geweest: een koploper binnen zijn segment. Maar in vergelijking met de V-klasse is hij niet langer best of class. Die eer moet hij nu overlaten aan zijn jarenlange concurrent.

Wat maakt de V-klasse plots zoveel beter? Laten me beginnen met het design. Hoewel we te maken hebben met een wagen van zeer respectabele afmetingen (5,140 m lang, 1,928 m breed en 1,880 m hoog) oogt hij sportief en mannelijk stoer. Binnenin is de metamorfose compleet: het dashboard is overgenomen uit de personenwagenreeks, de kwaliteit van de gebruikte materialen en van de afwerking van het interieur is van hetzelfde hoge niveau als in de C- en E-klasse, zeer goed dus. Dat geldt ook voor wat betreft het aanbod aan rijhulp- en infotainmentsystemen: intelligente technologieën die het autorijden veiliger en aangenamer maken. Voor het eerst in dit segment: het optionele Parkeer-pakket met 360° camera dat de bestuurder toelaat om op het centrale display de omgeving rond de auto vanuit alle hoeken te overschouwen. Al even vooruitziend is de optionele Collision Prevention Assist die de bestuurder hoor- en zichtbaar waarschuwt voor een mogelijke botsing en op die manier het risico op een ongeval duidelijk vermindert. Het systeem controleert permanent de afstand ten opzichte van de voorligger en optimaliseert het remvermogen. Distronic Plus is een andere optie die zowel een constante snelheid aanhoudt als een veiligheidsafstand tot de voorligger. Indien nodig kan het systeem zelfstandig afremmen en weer versnellen. Het LED Intelligent Light System zorgt voor een optimaal zicht, het dimlicht past zich automatisch aan de weers-, licht- en rijomstandigheden aan. Het intelligente, optionele Comand Online bundelt alle audio-, telefoon- en navigatiefuncties en beschikt over een internetbrowser waardoor bestuurder en passagiers constant met de buitenwereld zijn geconnecteerd.

Het motorenaanbod omvat drie diesels van respectievelijk 136, 163 en 190 pk voorzien van een BlueEfficiency-pakket. De drie diesels voldoen aan de nieuwe Euro 6-norm waarbij de V 250 BlueTech ook verkrijgbaar is met een 7-gangautomaat én vierwielaandrijving, wat voor dit soort auto’s een toegevoegde waarde vormt.

Het dashboard is overgenomen uit de C- en E-klasse
Het dashboard is overgenomen uit de C- en E-klasse© GF

Rijden maar

The proof of the pudding is in the eating. Instappen dus en de baan op. Wat opvalt: de hoge zit is gebleven, het goede overzicht over het verkeer ook. Het dashboard ziet er chic uit, de verwantschap met de C-en E-klasse is treffend. Het grote navigatiescherm zonder storende lichtweerspiegeling is duidelijk afleesbaar en bevat een schat aan nuttige informatie. De grote draaiknop voor de menukeuzes bevindt zich onder het navigatiescherm en wordt enigszins overschaduwd door een zogeheten touchpad. Die laat toe om gegevens met je vinger in te geven, het lijkt eenvoudig maar het systeem is niet aan mij besteed. Wat allicht meer aan mij ligt, dan aan het systeem. Het zij zo, de kritiek is waard wat hij is.

Op de weg ontpopt de rijzige tweetonner zich tot een comfortabele limousine met een zeer goed overzicht over het verkeer, het geluidsniveau binnenin ligt opvallend laag. Voor deze test heeft de invoerder mij de krachtigste versie ter beschikking gesteld, 190 pk sterk en voorzien van alle mogelijke opties. Ik sta versteld van zowel de prestaties (van 0 tot 100 km/u in 9,4 seconden, 206 km/u topsnelheid) als van het gemiddeld verbruik: 7,8 l/100 km. Dat ligt verbazend laag voor een auto die groot van buiten en ruim van binnen is, die door zijn variabele zetelconfiguratie veel flexibiliteit en praktisch nut biedt en die in mijn ogen een interessante optie is voor grote en/of sportieve gezinnen. De enige schaduwzijde is de hoge prijs. De goedkoopste V-klasse kost afgerond 45.000 euro maar de testauto waarmee ik onderweg ben geweest, die kost meer dan 90.000 euro… veel geld voor veel auto.

De touchpad kan met de vinger worden bediend, maar het systeem is niet aan iedereen besteed
De touchpad kan met de vinger worden bediend, maar het systeem is niet aan iedereen besteed© GF

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content