Urbain Vandormael

Mazda en Toyota volgen een verschillende maar succesvolle strategie

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

De voorbije jaren is Toyota vooral ongunstig in het nieuws gekomen door terugroepacties. Daardoor kon Volkswagen zijn Japanse concurrent in 2015 gedurende enkele maanden van de plaats één op de wereldranglijst verdringen. Kijken we naar de Belgische markt dan valt de spectaculaire vooruitgang van Mazda in het oog dat zijn verkoop op vier jaar tijd zag verdubbelen.

Mazda

Wanneer Jujiro Matsuda in 1920 in zijn geboortestad Hiroshima een bedrijf uit de grond stampt om onderdelen voor machines te produceren, droomt hij er stiekem van om ooit motorfietsen en personenauto’s te gaan bouwen. In 1931 wordt zijn droom werkelijkheid en lanceert hij de Mazdago, een driewielerbestelwagen met een luchtgekoelde 1-cilindermotor. De merknaam Mazda staat, al naargelang de bron, voor god van het licht of voor wijze heer.

Wie vernieuwend denkt, komt tot originele oplossingen

Tijdens de Tweede Wereldoorlog produceert Mazda tanks en kanonnen, op bevel van de keizer. Dat zal het bedrijf en de stad duur te staan komen want op 6 augustus 1945 dropt een Amerikaanse bommenwerper een atoombom op de stad die dood en vernieling zaait. De heropbouw van de stad en het industrieel apparaat zal jaren in beslag nemen. In 1960 hervat Mazda zijn productie maar het zal nog jaren duren voor het opnieuw over de tong gaat.

Dat gebeurt een eerste keer in 1967 bij de presentatie van een verbrandingsmotor met een stilstaande krukas, zonder cilinders en zuigers. De rotatiemotor is compacter, lichter en in principe ook bedrijfszekerder dan een benzine- of dieselmotor, maar door kinderziektes kent hij niet het verhoopte succes.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Maar hij bewijst wel dat Mazda onbetreden paden durft te bewandelen, en dat is ook gebleken bij het ontwikkelen van de SKYACTIV-technologie. Die is erop gericht de efficiëntie te verhogen en het brandstofverbruik en CO2-uitstoot te verlagen. Waar andere constructeurs opteren om de cilinderinhoud te verkleinen en het verlies aan vermogen en koppel op te vangen door meer lucht in de verbrandingskamers te persen met behulp van een turbo of compressor, opteert Mazda ervoor de compressieverhouding te verhogen. Daardoor daalt het verbruik en de CO2-uitstoot met 15 procent en verhoogt het koppel met 15 procent.

Gezonde ambities

Onder de volumemerken is Mazda een kleine speler. Toen Ford in 2008 zijn aandeel van 30 procent in het kapitaal van Mazda verkocht, zag de toekomst van de Japanse constructeur er allesbehalve rooskleurig uit. Maar de autobouwer is ook die tegenslag te boven gekomen en verkocht vorig jaar net geen 1,5 miljoen voertuigen en realiseerde een operationele winst van 1,595 miljoen euro. In ons land steeg de Mazda-verkoop met meer dan 100 procent over een periode van vier jaar; in 2015 explodeerde de omzet met bijna 33 procent. Voor dit jaar beoogt het merk een groei van 13 procent.

Mazda CX 3
Mazda CX 3© Urbain Vandormael

Mazda-woordvoerder Peter Gemoets: ‘2015 was het meest succesvolle jaar uit onze geschiedenis, dankzij onder meer de lancering van vijf nieuwe modellen. Met de CX 3 zijn we vanaf nu ook present in het segment van de compacte SUV’s en met de vierde generatie MX 5 breien we een vervolg aan een onwaarschijnlijke successtory. Op minder dan vier maanden tijd noteerden wij 600 bestellingen van onze iconisch roadster. Beide modellen zijn ook uitgebreid in de prijzen gevallen en met de MX 5 zijn we nog altijd in de running voor de titel van Auto van het Jaar.’

Mazda maakt ook werk van een upgrade van zijn corporate identity, zonder dat de invoerder zijn dealers op kosten jaagt. Het merk streeft naar een rendabiliteit van twee procent terwijl het gemiddelde in de sector rond de één procent schommelt. Dat maakt Mazda tot een interessante partner voor wie in de autosector zijn weg wil maken. Ook dit jaar breidt het zijn dealernet verder uit. Daarnaast werkt het nauw samen met partners uit de wereld van de mode, kunst, design en entertainment met de bedoeling zo een grotere naambekendheid te verwerven. Mazda is onder andere partner van het muziekevenement Tomorrowland. Vanaf dit jaar biedt Mazda zijn klanten bovendien een levenslange wegbijstand aan. Peter Gemoets: ‘We doen ons uiterste best om onze klanten tevreden te stellen. Daarnaast zijn we gezond ambitieus maar we gaan niet overmoedig tewerk.’

Toyota en Lexus implementeren technologie van de toekomst

In 2014 beleefde Toyota weinig plezier aan zijn status van nummer één in de autowereld. Door opeenvolgende terugroepacties kwam het merk in een negatief daglicht te staan en werd het zelfs voorbijgestoken door Volkswagen dat op zijn beurt uit de bocht vloog. Sindsdien zijn de machtsverhoudingen opnieuw in ere hersteld.

Vorig jaar was één op de drie verkochte Toyota’s in ons land uitgerust met hybridetechnologie, dat is een combinatie van een elektro- en een benzinemotor. Een hybride verbruikt minder en stoot minder CO2 uit dan een benzine- of dieselmotor, hij is goedkoper in onderhoud, geniet van fiscaal voordelen en beschikt over een grotere actieradius dan een vergelijkbare benzine- of dieselauto. Of een wereld van verschil met een elektrische wagen die in het allerbeste geval 200 kilometer ver kan rijden met een volle accu.

Mazda en Toyota volgen een verschillende maar succesvolle strategie
© Kevin Van der Auwera

Toyota heeft pionierswerk geleverd op het vlak van hybridetechnologie. De eerste Prius kwam in 1997 op de markt met de slogan ‘Juist op tijd voor de 21ste eeuw’. Intussen heeft Toyota al ruim 6 miljoen hybrides verkocht, heeft de technologie zijn efficiëntie en betrouwbaarheid bewezen en is op quasi alle courante modellen verkrijgbaar. Het opvallend laag geluidsniveau draagt bij aan een verhoogd comfort. Op het autosalon presenteert Toyota de hybrideversie van de RAV4, de eerste compacte SUV met hybridetechnologie. Op de stand van Lexus zijn de spots gericht op de RX, het paradepaardje van het Japanse luxemerk.

Toyota Miraï
Toyota Miraï© Kevin Van der Auwera

Toyota laat het grote publiek in Brussel ook kennismaken met de Miraï, de eerste straatauto op waterstof met een rijbereik van zo’n 480 kilometer. De brandstofceltechnologie wordt algemeen beschouwd als dé technologie van de toekomst… waterstof gaat erin, waterdamp komt eruit! Waterstof is een zuivere energiedrager. De brandstofcel zet de waterstof om in elektrische energie die op zijn beurt de elektromotor aandrijft. Spijtig genoeg zijn er in ons land geen voorzieningen waar waterstof kan getankt worden. Dat neemt niet weg dat Toyota pionier is en blijft op het vlak van alternatieve aandrijving en ter zake een grote voorsprong heeft op zijn concurrenten wat maakt dat zijn eerste plaats op de wereldranglijst de komende jaren niet in het gedrang komt.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Partner Content