Citroën en Peugeot op zoek naar nieuwe merkidentiteit en nieuwe klanten

Peugeot © .
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Citroën en Peugeot vormen sinds 1975 officieel een paar maar in de loop der jaren kwam het geregeld tot heftige ruzies tussen beide partners waarbij Peugeot meestal aan het langste eind trok. Dat ging ten koste van het eigenzinnige karakter van de Citroën-gamma én van de verkoop.

Lang voordat Audi, BMW of Volkswagen aan autobouwen toe waren, lanceerden Peugeot en Citroën het ene model na het andere, het ene al prestigieuzer en sierlijker dan het andere. Beide Franse merken waren bovendien een toonbeeld van vooruitstrevende technologie wat te maken had met de gedrevenheid waarmee Armand Peugeot en André Citroën hun dromen wilden waarmaken.

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Symbool van verfijnde Franse cultuur en technisch vernuft

De ondernemersfamilie Peugeot uit Montbéliard ontplooide al heel lang zeer uiteenlopende industriële activiteiten en tot op vandaag worden onder de merknaam Peugeot naast auto’s ook fietsen, bromfietsen en pepermolens geproduceerd. André Citroën stamde uit een rijke Joodse juweliersfamilie en wist met zijn geld geen blijf. Op een blauwe maandag probeerde hij zijn geluk als autoconstructeur en was meteen succesvol. Zijn traction avant veroverde vanaf eind van de jaren dertig het Parijse straatbeeld en stond symbool voor de verfijnde Franse cultuur en technische vooruitgang van die tijd. Na zijn dood groeide Citroën uit tot het meest prestigieuze automerk en stond lange tijd symbool voor innoverend design. Kers op de taart was de nominatie van de legendarische DS tot de ‘mooiste auto van de 20ste eeuw’.

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Franse staat en Chinese autobouwer Dongfeng behoedden PSA groep voor dreigend faillissement

Maar de tijden veranderen. In 1974 ging Citroën een tweede keer failliet en werd ingelijfd door zijn eeuwige rivaal. Binnen de nieuwe PSA groep deelde Peugeot de lakens uit en werd Citroën in een tweederangsrol gedwongen. Daar kwam in 2009 verandering in toen het oude ‘chevron’ moest wijken voor een nieuw merkimago dat staat voor creatieve technologie. Dat vertaalde zich in eerste instantie in de creatie van de sjieke DS-lijn. Vorig jaar volgde, totaal onverwacht, een upgrade van DS tot een apart luxemerk binnen de PSA groep. Dat moet de concurrentie aangaan met de Duitse premiummerken. Het gaat om een gedurfd experiment van de nieuwe topman Carlos Tavares. Die stapte begin 2014 over van Renault naar de PSA groep, enkele maanden nadat de zwaar verlieslatende autogroep (5 miljard in 2012 en 2,3 miljard in 2013) een krachtige kapitaalinjectie had gekregen van de Franse staat en de Chinese autobouwer Dongfeng. Die kregen ieder 14 procent van de aandelen in handen, ten koste van de familie Peugeot die haar beheersmandaten en controle over het bedrijf kwijtraakte.

Luxe à la Française

Een en ander is niet zonder gevolgen gebleven en heeft in ons land geleid tot de zoveelste reorganisatie van een aantal ondersteunende diensten. Die werken voortaan overkoepelend voor de drie merken wat op termijn moet leiden tot een substantiële verlaging van de kosten. In België eindigde Peugeot – ondanks een terugloop van de verkoop met 3,71 procent – op plaats vier, Citroën verkocht 13,11 procent minder auto’s en sloot het jaar af op plaats acht.

Citroën-woordvoerster Anouk Vanvliet: “Ik had het liever anders gezien, maar de cijfers zijn wat ze zijn. De terugloop van de verkoop is deels te verklaren door het feit dat 2015 het eerste jaar was waarin Citroën en DS als aparte merken opereerden, wat inhoudt dat de aantallen verkochte wagens over de twee merken werden verdeeld. Voor 2016 weten we wat ons te doen staat. Vooreerst verheugen we ons op de komst van de Citroën Tourer en de Cactus M, een leuke vrijetijdsauto die we hier presenteren als conceptcar en die gebaseerd is op de iconische Mehari. Voor DS is er de marktintroductie van de nieuwe DS 4 en DS 4 Crossback en dat opent perspectieven. DS wil een alternatief vormen voor de Duitse premiummerken en ik geloof dat er een markt is voor wat ik omschrijf als luxe à la Française. Zowel het design als het aanbod aan infotainment- en rijhulpsystemen en de aankleding van het interieur en stralen klasse en finesse uit. DS knoopt hiermee aan bij een rijke traditie. Onze eerste opdracht bestaat erin het merk zichtbaar te maken en specifieke doelgroepen in contact te brengen met ons gamma en ze te overtuigen van onze kwaliteiten. Het zal knokken worden voor een plaatsje onder de zon, maar we gaan ervoor.”

Peugeot Sport heeft het jaar bijzonder goed ingezet met een zege in de Dakar-rally; ik hoop dat die trend zich verderzet en dat Peugeot ook de titel in het Belgisch rallykampioenschap behaalt

Wim Doms, Peugeot-woordvoerder

Peugeot op sportieve toer

Peugeot-woordvoerder Wim Doms toont zich niet ontevreden met de resultaten van het voorbije jaar. “Peugeot beschikt over het jongste gamma, bij de particuliere klant staan we op nummer één en de komst van de 308 GTI heeft gezorgd voor een enorme imagoboost. De blikvanger op onze stand is zonder twijfel onze spectaculaire conceptcar die bijzonder veel bekijks heeft gehad. In de loop van het jaar breiden we het gamma uit met onder andere een familievriendelijke monovolume en enkele modellen waarvan ik spijtig genoeg nog geen details mag vrijgeven. Peugeot Sport heeft het jaar bijzonder goed ingezet met een zege in de Dakar-rally; ik hoop dat die trend zich verderzet en dat Peugeot ook de titel in het Belgisch rallykampioenschap behaalt. Dat zou een mooie beloning zijn van ons langjarig engagement in een tak van de autosport die in ons land nog altijd zeer veel enthousiaste aanhangers telt.”

Het laatste woord

De voorbije dagen heeft de autoredactie van Knack.be dagelijks bericht vanop het autosalon met verhelderend achtergrond- én heet-van-de-naaldnieuws. We hebben jullie ook uitgebreid en zo objectief mogelijk geïnformeerd over actuele dossiers en heikele onderwerpen die de voorbije dagen en weken talk of the town waren.

Francorchamps
Francorchamps© .

Het laatste woord heeft Sofie Verheyden, woordvoerster van Rolls-Royce invoerder Ginion Group. Die presenteert in Brussel de Wraith Francorchamps, een uniek en tailormade exemplaar van de elegante coupé. “Bedoeling is een hommage te brengen aan het circuit van Francorchamps dat het mooiste autocircuit ter wereld is. De verwijzingen zijn heel diskreet aangebracht. Onze klanten maar ook de bezoekers van onze stand hebben hun waardering voor ons initiatief niet onder stoelen of banken gestoken en dat doet deugd. Kandidaat-kopers moet ik helaas teleurstellen… maandag komt de nieuwe het definitief contract onderteken.”

Rolls-Royces
Rolls-Royces © .

Begin van de week had de Belgische Rolls-Royce-invoerder ook al een Phantom Drophead cabriolet verkocht, voor een niet nader bepaald bedrag. Over de identiteit van zijn klanten doet het merk geen mededeling maar in het geval de gelukkige eigenaars zich onder onze lezers bevindt, proficiat. Vorig jaar werden in ons land 9 nieuwe Rolls-Royces ingeschreven.

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Partner Content