Urbain Vandormael

De grootste autoshow van het jaar

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Auto’s worden duurder en goedkoper, in die volgorde. Door de talrijke innovaties op het vlak van veiligheid, comfort en alternatieve aandrijving zijn nieuwe auto’s de voorbije jaren flink duurder geworden. Terzelfder tijd pakken de automerken uit met nooit geziene hoge kortingen, om onbesliste kandidaat-kopers over de streep te trekken. Een stand van zaken op de vooravond van het 91ste Autosalon van Brussel

Op Knack.be hoeft u niets te missen van het autosalon. Naast het belangrijkste nieuws laten we elke dag een constructeur aan het woord, zetten we een droom- en een groene wagen in de kijker en brengen we leuke fotoreeksen en interessante lijstjes. Schrijf u in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

België is het enige land in Europa dat jaarlijks een groot autosalon organiseert. Nederland bijvoorbeeld moet het helemaal zonder stellen. België is ook een van de weinige landen in Europa waar de autoverkoop in 2013 niet is gedaald. De assemblage van auto’s in ons land mag dan fors zijn teruggelopen, de fascinatie voor het fenomeen auto blijft bestaan.

“De auto ligt vaak onder vuur maar hij blijft niettemin zeer populair bij de man én de vrouw in de straat. Want dat valt op, almaar meer vrouwen beslissen zelf welke auto zij kopen en ze doen dat meestal op een weloverwogen manier. Wij verwachten dan ook heel wat vrouwelijke bezoekers.” Aan het woord is Luc Bontemps, afgevaardigd-bestuurder van Febiac dat de belangen van de autosector behartigt en het Autosalon van Brussel organiseert. In de pare jaren staan op de Heizel de personenwagens in de kijker, in de onpare jaren komen ook de (lichte) bedrijfsvoertuigen en vrijetijdsauto’s aan bod – inclusief het volledige 4×4-gamma. Het Autosalon van Brussel trekt meer bezoekers, geniet meer uitstraling en krijgt meer media-aandacht dan om het even welk ander publieksevent in ons land. Voor de editie 2014 hopen de organisatoren 650.000 bezoekers te mogen verwelkomen.

België is een tweederangsland op het vlak van elektromobiliteit

De autoverkoop in Europa is het voorbije jaar verder gedaald. België vormt een uitzondering op die regel en ook voor het komende jaar verwacht Luc Bontemps geen terugval. “De markt heeft zich gestabiliseerd, voor 2014 verwachten wij evengoed te doen als in 2013. We zien tekenen van een economische heropleving en licht herstel van het consumentenvertrouwen. Hopelijk blijven wij na 25 mei gespaard van een politieke impasse, of van een bruuske omwenteling. Politieke instabiliteit is nergens goed voor. De sector heeft geleden onder de crisis en de rentabiliteit van heel wat bedrijven staat sterk onder druk. De loonlasten wegen zwaar en de overheid neemt niet altijd beslissingen die de automobielsector vooruithelpen, om het voorzichtig uit te drukken. Over de twee grote verkeersknelpunten – de Ring van Brussel en Antwerpen – wordt veel gepraat, maar weinig gedaan. De overheid neemt ook weinig of geen initiatieven om de elektromobiliteit te stimuleren. Nochtans zijn er voorbeelden genoeg die aantonen dat een sturend beleid heel wat in beweging kan zetten. Ik verwijs naar Noorwegen waar E-auto’s gebruik mogen maken van de vrije busbanen en gratis kunnen parkeren én opladen op voorbehouden parkings in het centrum van de stad. Daarnaast heft de Noorse regering geen btw op de aankoop van een elektrische auto en de eigenaars moeten evenmin verkeersbelasting betalen. Onder die voorwaarden wordt een elektrische auto plots een interessant vervoersmiddel voor het woon-werkverkeer. Dat alles gebeurt bij ons niet, België is een tweederangsland op het vlak van elektromobiliteit. Ook van traffic management heeft men hier nog nooit gehoord.”

Een auto met grote toetsen, dat zou pas een innovatie zijn.

Urbain Vandormael

Combinatie van kijk- en koopsalon

Het autosalon bestaat uit een combinatie van een kijk- en koopsalon en het bekleedt daarmee een aparte plaats in de internationale autowereld. De formule heeft in het verleden vaak kritiek gekregen van consumentenorganisaties, maar ze heeft er wel voor gezorgd dat het Autosalon van Brussel zijn plaats op de internationale kalender heeft kunnen behouden. “Ik ben blij dat wij zijn blijven vasthouden aan onze formule. De organisatoren van de RAI in Amsterdam hebben de handdoek in de ring moeten werpen omdat de automerken niet meer bereid waren om te investeren in een motorshow, hoewel ze alle belang hebben bij een event dat het grote publiek aantrekt. Maar van het entreegeld van de bezoekers alleen kan je niet leven, je moet ook zaken kunnen doen. In Brussel verkopen de exposanten op tien dagen tijd ruim 30 procent van hun jaaromzet. Onder die voorwaarden investeren ze graag. Bovendien kunnen ze hun nieuwe modellen tonen en kan het publiek kennismaken met de technologische innovaties op het vlak van comfort, veiligheid en alternatieve aandrijfsystemen,” aldus Febiac-topman Luc Bontemps.

Historisch hoge kortingen

De autoverkoop in Europa is de voorbije jaren fors achteruitgegaan. De markt in Zuid-Europa is compleet ineengestort, in ons land is de markt gestagneerd op het niveau van 2012. Maar dat is maar de halve waarheid. In werkelijkheid worden de statistieken gemanipuleerd door de zgn. ‘dag’ inschrijvingen. Om het marktaandeel van hun merk op peil te houden, verplichten de meeste invoerders hun dealers om zelf auto’s in te schrijven. Die verkopen – bij wijze van spreken – dus auto’s aan zichzelf. Dat de inschrijvingen één dag later al worden herroepen, daar kraait geen haan naar. De statistieken maken geen onderscheid tussen echte en nepverkopen en dus krijgen we een vertekend beeld van de markt. Door de transactie is de nieuwe auto veranderd van statuut, die is plots een toonzaalmodel geworden wat de dealers toelaat om een hogere korting te geven. Voor de klant is dat een goede zaak, op voorwaarde dat hij de korting niet opsoupeert aan verborgen verleiders in de vorm van leuke gadgets en accessoires.

Wat brengt 2014 aan premières en nieuwe trends? Nieuwe rijassistentiesystemen verhogen de veiligheid en het comfort, dieselmotoren maken plaats voor kleinere, zuinige benzinemotoren die minder CO2 uitstoten en de compacte SUV’s en hybrides zijn in opmars. De doorbraak van de elektrische auto is voor later. Op het vlak van infotainment komt er geen einde aan de reeks innovaties, maar dat ziet niet iedereen als een verbetering. Het aantal 65-plussers dat nog elke dag achter het stuur kruipt, ligt hoger dan ooit en die bestuurders hebben de handen vol met het verkeer. Een auto met grote toetsen, dat zou pas een innovatie zijn. Wie durft als eerste die stap te zetten?

Partner Content