Autosalon 2050: u zal niet meer zelf rijden

© Reuters

Hoe de auto van de toekomst er zal uitzien is gissen. Wat wel redelijk zeker is, is dat die eerder gebouwd en ontwikkeld zal worden door Google en Amazon dan door Ford en BMW.

Vroeg in de 20e eeuw voorspelde men dat in de jaren 2000 auto’s niet langer zouden rijden, maar vliegen. Het zouden futuristische creaturen worden, totaal anders dan de mechanische bakken van toen. Op de magneetzweeftreinen (een hogesnelheidstrein dat dankzij een magneetveld zo’n 10 à 20 millimeter boven een baan zweeft) is die voorspelling nogal overtrokken gebleken: auto’s rijden in 2013 nog steeds gewoon rond op de grond . En, opvallender en misschien zelfs dramatisch, nog steeds vooral op fossiele brandstoffen.

De experimenten met elektrische wagens en voertuigen op waterstof zijn al niet meer van de jongste. Toch zijn die schonere wagens nog zeldzaam in het straatbeeld. Het grote struikelblok blijkt nog steeds het opslaan van stroom, zo schrijft auto-expert van Knack Urbain Vandormael in de Auto Knack Extra van 9 januari. Dat euvel wordt voorlopig omzeild door een hulpmotor in te bouwen, die stroom opwekt tijdens het rijden.

Het onderzoek naar de nieuwe wagen gaat echter verder dan een ander aandrijfmiddel. Een van de revolutionaire ideeën is de driverless car: de wagen zonder bestuurder. Het is te zeggen, de chauffeur is niet langer van vlees en bloed maar van eentjes en nulletjes. Een computer bestuurt uw wagen voor u.

Voorlopig bouwen autoconstructeurs echter nog conceptwagens die slimmer moeten kunnen reageren. Zowel op hun bestuurders als op hun omgeving, zo schrijft ZDNet. Dat reageren op de omgeving en dus het rijgedrag aanpassen, verloopt via het internet. Ford heeft met de Evos een intelligente conceptwagen gebouwd. De intelligentie zet er hem in dat de wagen met het netwerk van thuis en het wereldwijde web contact houdt.

Hartslag omhoog? Muziek en smartphone uit

Enkele voorbeelden die ZDNet plukt: het systeem kan uw wekker later zetten, als een collega een vergadering afzet. Of de speellijst die u binnen aan het streamen was, speelt door in uw wagen. Eenmaal onderweg wordt alle verkeersinformatie bijgehouden en indien nodig uw route aangepast. De rijprestaties van de chauffeur ontsnappen ook niet aan de aandacht van het systeem. De motor en het brandstofverbruik kunnen er op aangepast worden, of de muziek en uw smartphone worden uitgeschakeld als uw hartslag stijgt.

Een alarmsysteem kan via de GPS de exacte locatie van een ongeval doorgeven. Extra informatie – is de airbag opengegaan of niet? – kan ook meegestuurd worden. Parkeren wordt ook een makkie: wanneer u voor de deur uw locatie ingeeft in uw GPS, dan zoekt die ginds de dichtstbijzijnde parkeerplaats. En aangezien wagens met elkaar zullen kunnen communiceren – de zogenaamde Connected Vehicle Technologies – kunnen ongevallen vermeden worden.

Ford wil “zo veel innovatie inbouwen dat mensen er zelfs niet meer aan zullen denken om met een ander merk te rijden.”, zo citeert ZDNet. De vraag is echter of het nog relevant is snufjes in te bouwen. Met de Connected Vehicle Technologies (V2V) gloort al een spectaculairder experiment aan de einder: de driverless car, de wagen die geen bestuurder nodig heeft.

Zichzelf parkeren

Onder meer Google is volop aan het zoeken op die nieuwe technologie. IT-expert Peter Hinssen noemde in het economisch weekblad Trends die driverless cars van Google “fantastisch en eng tegelijk”.

“Die auto’s rijden volledig autonoom, zonder chauffeur. Ze hebben al meer dan 950.000 mijl afgelegd in het verkeer. Nu al kan Google aantonen dat ze veel efficiënter en veiliger rijden dan met mensen achter het stuur. Dat biedt enorm veel mogelijkheden. In plaats van zelf met de kinderen rond te rijden in het weekend, kan je zon driverless car instructies geven om ze te brengen en weer op te halen. Of je kan de auto je laten afzetten en zichzelf dan laten parkeren. Dat is een totaal nieuwe aanpak van mobiliteit. Iedereen krijgt een gecomputeriseerde privéchauffeur. In de files zou je dan kunnen werken, als die er dan nog zouden zijn. Volgens Google wordt de capaciteit van de snelwegen met driverless cars zeventien keer groter. Dan hoeven we helemaal geen extra rijstroken bij te leggen op de E40.”

Spectaculaire vooruitzichten

De voordelen van auto’s die autonoom rijden en met elkaar communiceren zijn inderdaad nogal impressionant, zoals blijkt uit enkele gegevens van The Daily Infographic.

90 procent van de auto-ongevallen in de Verenigde Staten zijn te wijten aan een fout van de chauffeur. Die auto-ongelukken kosten de Amerikanen 230 miljard dollar per dag. In 2010 vielen daar daarenboven 35.000 doden bij (wereldwijd sterven dagelijks 3.500 mensen in verkeersongevallen). Volgens de cijfers van The Daily Infographic zouden 80 procent van die ongevallen kunnen voorkomen worden met Connected Vehicle Technologies (V2V). Het autonoom remmen alleen al zou 14 procent minder ongevallen opleveren. Andere bronnen menen dat communicatie tussen wagens 81 procent van de verkeersongevallen kan helpen voorkomen.

Als dat klopt, dan zou volgens een voorspelling van The Daily Infographic het jaar 2040 een stuk veiliger moeten zijn: dan zouden immers 75 procent van alle wagens autonome wagens zijn.

Auto’s praten verkeerssituatie uit

Andere voordelen van zelfrijdende auto’s: ze zijn geprogrammeerd om zich aan de verkeersregels te houden, chauffeurs die afgeleid zijn, moe of een visuele beperking hebben, vormen geen bedreiging meer. Tot slot kunnen die wagens complexe verkeerssituaties met elkaar “uitpraten”, waardoor een verkeersknoop efficiënt kan ontward worden. (SD)

Partner Content