Duitsers drijven de spot met nieuw burgerveiligheidsplan

In Duitsland zal de regering burgers vragen reserves aan water en voedsel aan te leggen voor het geval er zich een aanval of catastrofe voordoet. De maatregel, die deel uitmaakt van een woensdag goedgekeurd burgerveiligheidsplan, lokt kritiek uit en wekt spot op.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Het laatste burgerveiligheidsplan in Duitsland dateert van 1995, kort na het einde van de Koude Oorlog dus, en dat was een relatief ontspannen periode op het vlak van veiligheidsbeleid. De regering heeft nu een update klaar. Minister van Binnenlandse Zaken Thomas De Maizière stelt de details van het plan woensdagnamiddag voor.

Het plan omvat een reeks maatregelen die er bij crisissituaties moeten voor zorgen dat de overheid kan blijven functioneren en dat de bevolking levensmiddelen en gezondheidszorg krijgt. De regering gaat ervan uit dat een aanval op Duitsland die om een “conventionele verdediging” vraagt weinig waarschijnlijk is. Er zijn dus maatregelen en noodplannen in het geval van een stroomuitval of onderbreking van de watervoorzieningen en veiligheidsmaatregelen voor een chemische, nucleaire of biologische crisis of voor cyberaanvallen.

Reserves aan water en eten

Meest opvallende maatregel is de vraag aan de bevolking om reserves aan water en eten aan te leggen. Het document spreekt van “twee liter per persoon per dag voor een periode van vijf dagen” en voldoende voedsel voor tien dagen.

Het plan krijgt kritiek van de groene oppositie. Zij verwijt de regering dat ze de angst bij de bevolking voedt.

In de Duitse pers en op sociale media wordt de spot gedreven met de maatregelen. De populaire krant Bild publiceerde al een lijstje met dingen die bij al dat gehamster niet mogen ontbreken, zoals droge abrikozen of worstjes uit blik. Onder de hashtag “Hamsterkauf” (hamsteren) laten de Duitsers zich volledig gaan op de sociale media. (Belga/TE)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content