Van Besien: ‘Vlaamse regering moet uit loopgraaf kruipen’

Wouter Van Besien (Groen) © Belga

‘Ga met open vizier rond de tafel zitten met de actiecomités om zo tot gedragen oplossingen te komen voor de mobiliteit én de leefbaarheid in het Antwerpse”, reageert Groen-parlementslid Wouter Van Besien op de ‘uigestoken hand’ van de actiegroepen naar de Vlaamse Regering.

Groen-parlementslid Wouter Van Besien roept de Vlaamse regering op de “uitgestoken hand” van de actiepgroepen aan te nemen. “Ga nu eindelijk met open vizier rond de tafel zitten met de actiecomités om zo tot gedragen oplossingen te komen voor de mobiliteit én de leefbaarheid in het Antwerpse”, aldus Van Besien. De Groen-politicus blijft er wel bij dat de regering daarbij het gekozen Oosterweeltracé moet laten vallen. Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) heeft al laten verstaan dat hij achter het gekozen tracé blijft staan, maar dat hij open staat voor “verbeteringen”.

‘Ernstige terugvalpositie’

Oosterweelkaart, van BAM
Oosterweelkaart, van BAM© Belga

De actiegroepen stRaten-generaal en Ademloos bevestigen dat ze het Oosterweel-Noordtracé als een “ernstige terugvalpositie” beschouwen voor hun eigen Meccanotracé, indien dat een impasse in het dossier rond de Oosterweelverbinding en het Ringlandproject zou kunnen doorbreken. Ze vinden dat de intendant die de Vlaamse regering zal aanstellen meer opties moet kunnen onderzoeken dan enkel het gekozen Oosterweeltracé.

‘Marge geven’

Van Besien hoopt dat de regering oren heeft naar de suggesties van de actiegroepen. Maar dan moet die regering wel “uit haar loopgraaf kruipen”. Van Besien: “Dat kan als minister Weyts bereid is de intendant die hij wil aanstellen om de overkapping van de ring te onderzoeken, voldoende marge te geven, ook op vlak van de tracékeuze. Als de Vlaamse regering mordicus blijft vasthouden aan het Oosterweeltracé, zal ze zich in dit dossier echter blijven vastrijden in procedureslagen”.

‘Recht op leefbare oplossing’

De Groen-politicus volgt ook de analyse van stRaten-Generaal dat een eventuele derde Scheldekruising best zo noordelijk mogelijk, en verder van de stad, kan aangelegd worden. “Het Meccano- en het Oosterweel-Noord-alternatief bieden meer garanties voor de leefbaarheid van de Antwerpenaars dan het Oosterweeltracé van de Vlaamse regering. Concreet moet de Vlaamse regering dan ook de voorstellen van stRaten-Generaal voor Antwerpen linkeroever en Zwijndrecht bekijken. Ook daar hebben de mensen recht op een vlotte verkeersafwikkeling en een leefbare oplossing”, besluit Van Besien. (Belga/WB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content