Coyote en RTBF slaan de handen in elkaar

© Thinkstock

Coyote en RTBF Mobilinfohebben een overeenkomst getekend. Beide spelers willen samen meer accurate verkeersinfo in real time brengen.

RTBF Mobilinfo, de verkeersinfodienst van de Franstalige openbare omroep, geeft de luisteraars nu al informatie mee over waar er zich knelpunten op de weg bevinden. Maar met de samenwerking met Coyote wil de omroep nog meer actuele informatie bieden aan de automobilist.

Real time

“Automobilisten gaan niet enkel weten waar er problemen zijn op de baan, maar gaan ook weten wat de oorzaak is van de hinder, zoals een ongeval of wegenwerken. Zo kunnen we dan aan de luisteraar vertellen hoelang de hinder nog zal duren”, vertelt een woordvoerster van het bedrijf op de persdag van het Autosalon.

“Ook het element real time is van ontzettend belang. Zodra de hinder voorbij is, zullen de luisteraars dat meteen te weten komen.”

Coyote kijkt over de taalgrens
Momenteel bellen de luisteraars van de radiozenders naar een gratis 0800-nummer. “We hebben een speciale interface gecreëerd, waarop de RTBF kan inloggen. De verklikkers in de wagens van onze gebruikers geven dan zo de weginformatie door via die interface.”

Het verkeersinfosysteem zal trouwens niet enkel in België te gebruiken zijn. Luisteraars krijgen ook informatie over de verkeerssituatie in de naburige landen.

Momenteel beperkt het initiatief zich enkel tot de Franstalige radio. “Maar we kijken wel over de taalgrens en willen het project ook in Vlaanderen lanceren. Maar we zijn een Frans bedrijf, dus verkozen we om eerst het systeem testen in het Franstalig landsgedeelte.” Wanneer het systeem in Vlaanderen op poten zal staan, is nog niet bekend.

100 procent legaal
Over het bestaan van de verkeersverklikkers bestond al heel wat discussie. Coyote benadrukt wel dat het systeem 100 procent legaal is in België, maar eveneens in het buitenland.

Ook over de toekomstplannen voor 2013 wou het bedrijf een paar zaken kwijt. “Momenteel hebben we 350.000 gebruikers, en dit willen we in de toekomst graag optrekken naar 500.000. Van die 350.000 gebruikers hernieuwt ook 97 procent elk jaar zijn abonnement op onze diensten. Met dat cijfer zijn we dus heel tevreden.” (KVDA / EA)

Partner Content