Belgische wetenschappers ontdekken nieuwe piste om kanker te behandelen

© iStockphoto

Wetenschappers van de KU Leuven en het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB) hebben een nieuwe piste ontdekt om kanker te behandelen.

Zij nemen als eersten vetzuren in het vizier om bloedvatvorming door kankercellen te verhinderen. Het onderzoek verschijnt in het vakblad Nature.

Een van de behandelingsmethodes van kanker zijn de zogenaamde anti-angiogene therapieën, of therapieën die de vorming van nieuwe bloedvaten door kankercellen verhinderen. Kankercellen zijn immers cellen die ongecontroleerd groeien en voor die groei hebben ze voedingstoffen nodig, die via het bloed aangevoerd worden. Daarom produceren kankercellen eiwitten die de vorming van bloedvaten stimuleren.

De huidige anti-angiogene therapieën pakken die eiwitten aan. Maar deze behandelingen zijn niet optimaal omdat de kankercel een uitweg zoekt en een andere “angiogene factor” produceert.

De onderzoekers Peter Carmeliet en Sarah-Maria Fendt (KU Leuven/VIB) hebben nu een nieuwe strategie ontdekt om bloedvatvorming te verhinderen. “Tegen alle verwachtingen in” blijkt dat de afbraak van vetzuren essentieel is voor de aanmaak van nieuwe bloedvaten. Door die verbranding van vetzuren in de zogenaamde endotheelcellen te verhinderen, worden die cellen uitgehongerd en wordt hun deling en dus de vorming van nieuwe bloedvaten verhinderd.

Bij hun onderzoek verhinderden Carmeliet en Fendt de vetzuurafbraak door het enzym CPT1a uit te schakelen. Uit het onderzoek bleek dat dan geen bouwstenen van DNA (nucleotiden) aangemaakt werden. Vetzuren zijn zo een basisvoedingsstof voor endotheelcellen, en dat maakt ze uniek, omdat de meeste cellen vetzuren niet gebruiken voor DNA-synthese.

Een CPT1a-blokker werd ook getest bij muizen. Het onderzoek toonde aan dat er geen sprake was van pathologische bloedvatvorming. “Dit is een indicatie dat het blokkeren van CPT1a – en zo de afbraak van vetzuren – een mogelijke therapeutische piste zou kunnen zijn in de strijd tegen kanker, maar ook tegen oogziekten die tot blindheid leiden”, en andere ziekten waarbij bloedvatvorming een rol speelt, klinkt het in een persbericht. Jaren onderzoek zijn echter nog nodig om dit te bevestigen.

(Belga)