5 verklaringen voor de mysterieuze verdwijning van het vliegtuig met 239 inzittenden

Malaysia Airlines © Reuters
Kevin Van der Auwera
Kevin Van der Auwera Online coördinator Trends

Er blijkt nu toch een grote hoeveelheid brokstukken te zijn gevonden op circa 300 kilometer van de plaats waar de Boeing 777 van Malaysia Airlines met 239 inzittenden van de radar verdween. Dat vernam Knack.be van luchtvaartspecialist Lukk De Wilde, die de situatie op de voet volgt. Het is echter nog niet bevestigd dat die brokstukken afkomstig zijn van het vermiste toestel. Vijf verklaringen voor de mysterieuze verdwijning.

Het blijft voorlopig gissen naar wat er gebeurd is met vlucht MH370 van Malaysia Airlines. De Boeing 777-200 verdween zaterdag van de radar toen hij op weg was van Kuala Lumpur naar Peking. Vreemd is vooral dat er vanuit het vliegtuig geen noodsignaal is uitgezonden.

Hoe kan zo’n groot toestel met 239 inzittenden plots verdwijnen? Vijf mogelijke verklaringen.

Crash in zee

Ook luchtvaartspecialist Luk De Wilde heeft geen idee wat er gebeurd zou kunnen zijn. ‘De meest voor de hand liggende verklaring lijkt mij dat het toestel is neergestort,’ zegt hij zeer voorzichtig. ‘Dé vraag blijft dan wel waarom de piloot geen noodsignaal meer heeft kunnen uitsturen’.

Volgens de nieuwste informatie zijn ‘een grote hoeveelheid brokstukken’ gespot in de Zuid-Chinese Zee ten zuidoosten van Ho Chi Minh in Vietnam. Er zijn schepen naar de plaats gestuurd, maar het is dus nog niet bevestigd dat de brokstukken afkomstig zijn van het vermiste vliegtuig.

Brokstukken in zee?
Brokstukken in zee?© The Aviation Herald

Incident in de lucht

Het toestel kan ook in de lucht uiteengevallen zijn. De belangrijkste reden om die hypothese te volgen is het feit dat het zo lang duurt alvorens er brokstukken gevonden worden. Ook het feit dat de piloot geen noodsignaal verstuurde, kan wijzen op een plots incident, zoals een ontploffing. Er zijn geen redenen om aan te nemen dat er explosieven aan boord waren.

Terroristische daad

Toch kan terrorisme nog niet worden uitgesloten. ‘Technisch gezien behoort een kaping nog tot de mogelijkheden,’ aldus De Wilde. ‘Het vliegtuig kan bijvoorbeeld een tijdje net onder de zone van de radar gevlogen hebben of vlakbij een ander vlieguig om vervolgens uit te wijken. Aan boord van het toestel zaten bovendien twee passagiers met een gestolen paspoort.

Daartegenover staat dat de kaping dan wellicht al zou zijn opgeëist of dat het toestel al getraceerd zou zijn via de Emergency Locator Transmitter (ELT), een soort noodbaken voor vliegtuigen, of het Aircraft Communication Addressing and Reporting System (ACARS), waarmee maatschappijen hun vliegtuigen monitoren tijdens de vlucht.

Opzettelijk gedumpt

Een andere hypothese die nog niet kan worden uitgesloten, is dat het vliegtuig opzettelijk in zee werd gedumpt. Dat kan door kapers of in een wanhoopsdaad van de piloot. Dat laatste is in de geschiedenis nog maar zelden gebeurd, maar in theorie kan het dus wel.

Een combinatie

Ten slotte is een combinatie van verschillende factoren mogelijk, bijvoorbeeld van technische problemen en een menselijke fout. Dat was ook het geval bij de crash van vlucht 447 van Air France voor de kust van Brazilië in juni 2009. Het duurde toen enkele dagen voor brokstukken werden aangetroffen en bijna twee jaar voor de zwarte doos werd gevonden.

Belangrijke tegenargumenten zijn de uitstekende reputatie van Malaysia Airlines op gebied van veiligheid en de jarenlange ervaring van de piloot die het toestel bestuurde.

Partner Content