Montasser AlDe’emeh: ‘Onbekwame islamleerkrachten zorgen voor tikkende tijdbommen in de klas’

Montasser AlDe'emeh © .
Jan Herregods

Radicaliseringsexpert Montasser AlDe’emeh vindt het onbegrijpelijk dat de voorzitter van de Marokkaanse moskeeën vindt dat ‘bestraffing bij het geloof hoort’.

Het onderzoek dat Montasser AlDe’emeh voor Knack deed naar islamlessen op Vlaamse scholen, lokt felle reacties uit. Uit de gesprekken die de onderzoeker had met verschillende jongeren, blijkt dat heel wat leerlingen bang gemaakt worden. In een opiniestuk legt de voorzitter van studentenvereniging Mahara Khalid El Jafoufi al uit dat hij zijn godsvrezendheid omzet in hoop. Ook hij heeft het over het gebrek aan bekwame islamleerkrachten.

In Het Belang van Limburg reageerde de voorzitter van de Marokkaanse moskeeën Taha Chahbi heel afwijzend op het werk van Aldemeh: ‘Hij hoort zich daar niet over uit te spreken. Geloven in de bestraffing in het graf en de antichrist hoort bij het geloof. Zonder dat kan je zeggen dat je geloof mank is. We leren het onze kinderen, zij mogen daarover nadenken. Twijfelen aan de Hadith, zeker niet’, zegt Chahbi.

‘Stekezot’, noemt Alde’emeh de woorden van de voorzitter. ‘Het toont nog maar eens het probleem aan. De overgrote meerderheid van de imams gelooft dit. We horen vaak dat het probleem het salafisme is, en de invloed vanuit Saudi-Arabië. Maar als we deze getuigenissen horen, dan zien we dat het probleem groter is dan dat, en ook aanwezig is in de andere stromingen binnen de islam. Kritisch denken is nog altijd not done. Veel oproepen tot een Europese islam vanuit de moslimgemeenschap zijn niet meer dan holle slogans. Dat zie je ook op andere vlakken: bijvoorbeeld dat imams er wereldwijd niet in slagen om tot een eensgezinde afkeuring van zelfmoordaanslagen te komen. ‘

De voorzitter van de Marokkaanse moskeeën verwijt u ook ‘een doemscenario’ te schetsen.

‘Die reactie is deel van het probleem. Je moet je wel afvragen wie de doemscenario’s schetst als je ziet hoe kinderen les krijgen over het einde der tijden, met het verschijnen van de engelen die je martelen, en alle folteringen die daarbij komen kijken. De voorzitter van de Marokkaanse moskeeën zegt letterlijk dat leerlingen zaken aangeleerd krijgen, dat ze erover mogen nadenken, maar niet mogen twijfelen. Dat is toch absurd? Welke god houdt zich bezig met de bestraffingen waar zij over praten? Je kan je toch wel de vraag stellen wie zo’n dingen serieus neemt.’

In uw studie wijst u ook op de verantwoordelijkheid die imams en leerkrachten dragen ten opzichte van de kinderen.

‘Deze leerkrachten dragen een grote verantwoordelijkheid in de radicalisering van moslimjongeren. Die gasten zijn vaak gewoon op zoek naar kennis. Maar deze verhaaltjes zorgen voor de religieuze radicalisering van jongeren die al kwetsbaar zijn. Op zo’n manier zorgen zij er mee voor dat die jongeren tikkende tijdbommen worden. Ze weigeren om jongeren te leren om kritisch te zijn, dat is ook wat IS doet, en bovendien baseren zij zich vaak op dezelfde verhalen. Die komen uit de Hadidth, en die zijn eeuwen later geschreven dan de Koran, en volgens mij niet meer relevant.’

Wat moet er dan wel gebeuren in het onderwijs?

‘Er moet een algemeen levensbeschouwelijk vak komen waarin alle religies aan bod komen, want het is duidelijk dat de organisatie van de islamlessen niet goed is. De moslimgemeenschap heeft duidelijk niet de capaciteiten om zelf een oplossing te zoeken. Als een overkoepelend vak niet mogelijk is, dan zou er gekeken moeten worden of de islamlessen niet gegeven kunnen worden door een islamoloog, iemand die de religie wetenschappelijk en kritisch benadert.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content