Peter Vandeweerdt

Regisseur Romeo Castellucci is een beeldenstormer en dus moest er wel heibel komen van zijn kijk op de oratoriumopera Jeanne d’Arc au bûcher van Arthur Honegger. Naaktheid op de scène, brrr, en Jeanne is ook nog gekleed als man! Een oerconservatieve religieuze organisatie wilde de voorstelling daarom laten verbieden. Van de echte Jeanne weten we dat ze in de cel geen vrouwenkleren wilde dragen omdat ze niet verkracht wilde worden door haar cipiers. Dat feit is de énige kerkrechtelijke basis voor haar executie in 1431. Deze Jeanne d’Arc, verteld van voren naar achteren, is een modern werk, maar bewust ook helder en toegankelijk. Castellucci houdt zangers en koor in de coulissen. Op het podium staat actrice Audrey Bonnet, die na de première in 2017 laaiende kritieken kreeg, net zoals dirigent Kazushi Ono, ex-muziekdirecteur van De Munt.

06-08 & 10 & 12/11

Jeanne d’Arc au Bûcher

De Munt, Brussel

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content