De VRT komt met maal­tijdboxen van het programma ­Dagelijkse kost, met Jeroen Meus, meldden de kranten van Mediahuis vrijdag. Het concept valt binnen de brand extensions van de openbare omroep, die inkomsten mag halen uit afgeleide producten van programma's. De VRT werkt samen met het Belgische bedrijf Foodmaker, dat 'verse en gezonde' kant-en-klaarmaaltijden op de markt brengt.

'Los van wat de VRT doet, moeten we ons afvragen of we als overheid de markt niet verstoren', zegt Maurits Vande Reyde van Open VLD. 'Er zijn nu recent enkele succesvolle Vlaamse ondernemers die met veel eigen investeringen, bloed, zweet en tranen maaltijdboxen aan huis hebben gelanceerd. Voorheen was die markt bijna volledig in handen van Nederlandse bedrijven. Als de overheid daar een eigen merk, gemaakt met belastinggeld, voor inzet, kan dat oneerlijk zijn.'

'Op het randje' - 'Innovatief'

Volgens Wilfried Vandaele van N-VA behoort dit alleszins niet tot de corebusiness van de openbare omroep. 'Waarschijnlijk past dit nog wel binnen de afgeleide producten, maar dit is toch wel op het randje', zegt hij. 'Men moet toch oppassen dat men geen onheuse concurrentie aandoet aan sectoren van wie dit wel de corebusiness is.'

Klaas Slootmans van Vlaams Belang ondervroeg de minister van Media deze week al over het bedrag dat de VRT betaalde voor het interview met Harry en Meghan. 'Ook in dit geval moet de VRT nadenken of dit een kerntaak is', vindt hij. 'De horeca heeft het al zo moeilijk en nu gaat de VRT hier ook zijn graantje meepikken.'

Groen, tot slot, neemt het wel op voor de omroep. 'De VRT kampt met dalende reclame-inkomsten zoals iedereen', zegt Elisabeth Meuleman. 'Het is legitiem om te zoeken naar extra inkomsten. Het was wel sterker geweest indien dit een samenwerking was geweest met het middenveld, bijvoorbeeld met het Vlaams Instituut Gezond Leven. Maar Dagelijkse Kost bestaat al tien jaar. Er is al merchandising, zoals kookboeken. Dit is gewoon een andere, innovatieve manier.'

'Niet nieuw'

'Het mediadecreet laat de VRT toe om buiten de openbare-omroepopdracht merchandising- en nevenactiviteiten te verrichten', zegt minister van Media Benjamin Dalle (CD&V) op zijn beurt. 'In dit geval leent de openbare omroep het merk "Dagelijkse kost" tegen een vergoeding aan het Belgische bedrijf Foodmaker voor het ontwikkelen en verkopen van foodboxen. Hierbij wordt hoofdzakelijk ingezet op lokale (biologische) producten.'

Dit soort samenwerkingen zijn niet nieuw, voert de minister aan. 'In het verleden werden al dergelijke samenwerkingsvormen opgezet, bijvoorbeeld voor het ontwikkelen van een potten- en pannenlijn, kookboeken en snijplanken van Dagelijkse Kost, ontbijtmanden van Thuis, brood van FC De Kampioenen en Slurfke-bier van Thuis.'

Dalle ziet geen grote verschillen met eerdere merchandising en heeft bijgevolg geen bezwaren tegen het initiatief van de VRT.

De VRT komt met maal­tijdboxen van het programma ­Dagelijkse kost, met Jeroen Meus, meldden de kranten van Mediahuis vrijdag. Het concept valt binnen de brand extensions van de openbare omroep, die inkomsten mag halen uit afgeleide producten van programma's. De VRT werkt samen met het Belgische bedrijf Foodmaker, dat 'verse en gezonde' kant-en-klaarmaaltijden op de markt brengt. 'Los van wat de VRT doet, moeten we ons afvragen of we als overheid de markt niet verstoren', zegt Maurits Vande Reyde van Open VLD. 'Er zijn nu recent enkele succesvolle Vlaamse ondernemers die met veel eigen investeringen, bloed, zweet en tranen maaltijdboxen aan huis hebben gelanceerd. Voorheen was die markt bijna volledig in handen van Nederlandse bedrijven. Als de overheid daar een eigen merk, gemaakt met belastinggeld, voor inzet, kan dat oneerlijk zijn.' Volgens Wilfried Vandaele van N-VA behoort dit alleszins niet tot de corebusiness van de openbare omroep. 'Waarschijnlijk past dit nog wel binnen de afgeleide producten, maar dit is toch wel op het randje', zegt hij. 'Men moet toch oppassen dat men geen onheuse concurrentie aandoet aan sectoren van wie dit wel de corebusiness is.' Klaas Slootmans van Vlaams Belang ondervroeg de minister van Media deze week al over het bedrag dat de VRT betaalde voor het interview met Harry en Meghan. 'Ook in dit geval moet de VRT nadenken of dit een kerntaak is', vindt hij. 'De horeca heeft het al zo moeilijk en nu gaat de VRT hier ook zijn graantje meepikken.' Groen, tot slot, neemt het wel op voor de omroep. 'De VRT kampt met dalende reclame-inkomsten zoals iedereen', zegt Elisabeth Meuleman. 'Het is legitiem om te zoeken naar extra inkomsten. Het was wel sterker geweest indien dit een samenwerking was geweest met het middenveld, bijvoorbeeld met het Vlaams Instituut Gezond Leven. Maar Dagelijkse Kost bestaat al tien jaar. Er is al merchandising, zoals kookboeken. Dit is gewoon een andere, innovatieve manier.' 'Het mediadecreet laat de VRT toe om buiten de openbare-omroepopdracht merchandising- en nevenactiviteiten te verrichten', zegt minister van Media Benjamin Dalle (CD&V) op zijn beurt. 'In dit geval leent de openbare omroep het merk "Dagelijkse kost" tegen een vergoeding aan het Belgische bedrijf Foodmaker voor het ontwikkelen en verkopen van foodboxen. Hierbij wordt hoofdzakelijk ingezet op lokale (biologische) producten.' Dit soort samenwerkingen zijn niet nieuw, voert de minister aan. 'In het verleden werden al dergelijke samenwerkingsvormen opgezet, bijvoorbeeld voor het ontwikkelen van een potten- en pannenlijn, kookboeken en snijplanken van Dagelijkse Kost, ontbijtmanden van Thuis, brood van FC De Kampioenen en Slurfke-bier van Thuis.' Dalle ziet geen grote verschillen met eerdere merchandising en heeft bijgevolg geen bezwaren tegen het initiatief van de VRT.