Zelfs in het coronajaar 2020 vielen er 484 verkeersdoden, merkt de journalist van De Zondag op. 'Dat zijn afschuwelijke cijfers. We doen het écht slecht. Ik heb het beleid laten doorlichten toen ik minister werd. Er zijn veel fouten vastgesteld. Wegen die te traag hersteld worden. Onveilige fietspaden waar niemand voor bevoegd is. Een gebrek aan handhaving. (windt zich op) Al die trajectcontroles die niet werken: dat kan toch niet? Ik ben blijven zagen tot die allemaal aangesloten werden op het netwerk. Dat zijn allemaal pijnpunten die we moeten aanpakken. Ook het rijgedrag speelt een rol', zegt de minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

Daarom worden onder andere drones ingezet. 'We willen onderzoeken hoe bestuurders zich aan bepaalde verkeerspunten gedragen. Dat moet voorkomen dat er nieuwe gevaarlijke punten ontstaan, de zogenaamde zwarte punten', aldus Peeters

Een eerste proeftuin gaat halfweg april van start, in Limburg (vervoerregio Limburg). Een tweede volgt even later in West-Vlaanderen (vervoerregio Midwest).

Problemen op vlak van privacy ziet de minister niet onmiddellijk. 'Wie in de wagen zit, of wat u daarin doet, dat boeit ons niet. We willen het gedrag onderzoeken van bestuurders in bepaalde situaties. Dat zal ongevallen voorkomen', zegt ze.

Lees het volledige interview met Lydia Peeters in De Zondag.

Zelfs in het coronajaar 2020 vielen er 484 verkeersdoden, merkt de journalist van De Zondag op. 'Dat zijn afschuwelijke cijfers. We doen het écht slecht. Ik heb het beleid laten doorlichten toen ik minister werd. Er zijn veel fouten vastgesteld. Wegen die te traag hersteld worden. Onveilige fietspaden waar niemand voor bevoegd is. Een gebrek aan handhaving. (windt zich op) Al die trajectcontroles die niet werken: dat kan toch niet? Ik ben blijven zagen tot die allemaal aangesloten werden op het netwerk. Dat zijn allemaal pijnpunten die we moeten aanpakken. Ook het rijgedrag speelt een rol', zegt de minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.Daarom worden onder andere drones ingezet. 'We willen onderzoeken hoe bestuurders zich aan bepaalde verkeerspunten gedragen. Dat moet voorkomen dat er nieuwe gevaarlijke punten ontstaan, de zogenaamde zwarte punten', aldus PeetersEen eerste proeftuin gaat halfweg april van start, in Limburg (vervoerregio Limburg). Een tweede volgt even later in West-Vlaanderen (vervoerregio Midwest). Problemen op vlak van privacy ziet de minister niet onmiddellijk. 'Wie in de wagen zit, of wat u daarin doet, dat boeit ons niet. We willen het gedrag onderzoeken van bestuurders in bepaalde situaties. Dat zal ongevallen voorkomen', zegt ze.Lees het volledige interview met Lydia Peeters in De Zondag.