Dat blijkt uit cijfers van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), waarover Het Nieuwsblad dinsdag bericht. De gehandicaptenverenigingen reageren verbolgen. De slechte toegankelijkheid van tram- en bushaltes is iets wat de zij al langer aanvechten. 'Maar dat het probleem zo groot is, wist ik niet', zegt Sophie Beyers, nationaal verantwoordelijke bij de Vereniging voor personen met een handicap (VFG).

'De toegankelijkheid van het openbaar vervoer voor gehandicapten is erg belangrijk, omdat zij sowieso al het risico lopen om geïsoleerd te raken. Bovendien zitten zij vaak ook al in een moeilijke financiële situatie, waardoor openbaar vervoer voor hen extra van belang is.'

Aanpassingen niet afgesteld op elkaar

Beyers wijst er wel op dat De Lijn soms wel tegemoet wil komen aan de reizigers. 'Maar die aanpassingen zijn vaak niet afgesteld met elkaar. Soms wordt bijvoorbeeld een bus of een tram aangepast, maar blijft de halte achter, of omgekeerd. Daarmee blijft het probleem bestaan.'

Ook Ingrid Borré van de Katholieke Vereniging Gehandicapten (KVG) vindt het cijfer dramatisch. 'In deze samenleving waar inclusie almaar aan belang wint, blijft het openbaar vervoer heel erg achterop hinken.' Ze klaagt daarnaast ook opnieuw de reserveringsplicht bij De Lijn aan, waarbij personen met een beperking minstens 24 uur op voorhand een plaats moeten reserveren. 'De Lijn geeft altijd alle mogelijke argumenten, maar wij vinden dat personen met een beperking, net zoals in andere landen, gewoon mee aan de bushalte zouden moeten kunnen wachten.'

(Belga/SK)

Dat blijkt uit cijfers van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), waarover Het Nieuwsblad dinsdag bericht. De gehandicaptenverenigingen reageren verbolgen. De slechte toegankelijkheid van tram- en bushaltes is iets wat de zij al langer aanvechten. 'Maar dat het probleem zo groot is, wist ik niet', zegt Sophie Beyers, nationaal verantwoordelijke bij de Vereniging voor personen met een handicap (VFG). 'De toegankelijkheid van het openbaar vervoer voor gehandicapten is erg belangrijk, omdat zij sowieso al het risico lopen om geïsoleerd te raken. Bovendien zitten zij vaak ook al in een moeilijke financiële situatie, waardoor openbaar vervoer voor hen extra van belang is.'Beyers wijst er wel op dat De Lijn soms wel tegemoet wil komen aan de reizigers. 'Maar die aanpassingen zijn vaak niet afgesteld met elkaar. Soms wordt bijvoorbeeld een bus of een tram aangepast, maar blijft de halte achter, of omgekeerd. Daarmee blijft het probleem bestaan.'Ook Ingrid Borré van de Katholieke Vereniging Gehandicapten (KVG) vindt het cijfer dramatisch. 'In deze samenleving waar inclusie almaar aan belang wint, blijft het openbaar vervoer heel erg achterop hinken.' Ze klaagt daarnaast ook opnieuw de reserveringsplicht bij De Lijn aan, waarbij personen met een beperking minstens 24 uur op voorhand een plaats moeten reserveren. 'De Lijn geeft altijd alle mogelijke argumenten, maar wij vinden dat personen met een beperking, net zoals in andere landen, gewoon mee aan de bushalte zouden moeten kunnen wachten.'(Belga/SK)