Nog nooit zo weinig ongevallen met vrachtwagens

Vrachtwagen © BELGA

In 2015 werden in België 2155 vrachtwagenongevallen geregistreerd. Nooit waren dat er minder. In Brussel en Wallonië stijgt het aantal ongelukken wel.

Nog nooit zijn er zo weinig vrachtwagenongevallen gebeurd in België als vorig jaar. In totaal werden er 2155 ongelukken geregistreerd, 27% minder dan de 2961 ongevallen in 2005. Opvallend: de daling is voor Vlaamse rekening. In Wallonië en Brussel gebeuren er sinds 2013 meer ongevallen.

Er gebeuren dan wel minder vrachtwagenongevallen, ze zijn ernstiger dan ongelukken met andere voertuigen. In België komen ongeveer 18 mensen om het leven per 1000 letselongevallen. Voor vrachtwagenongevallen ligt dat cijfer in de buurt van 50 doden per 1000 letselongevallen, drie keer zo hoog dus.

Vaak is de autosnelweg de plaats van het onheil. 36% van de truckongevallen gebeurt daar tegenover 8% van alle ongevallen. Uiteraard rijden vrachtwagens vaker op de autosnelweg, maar zelfs als je dat in rekening brengt, gebeuren vrachtwagenongevallen twee keer zo vaak op de autosnelweg.

Werkpunten

De cijfers kaderen in een grote enquête van het BIVV onder vrachtwagenchauffers. Daaruit blijkt dat afleiding, het niet voldoende afstand houden van voorgangers en het niet dragen van de gordel de belangrijkste werkpunten van de vrachtwagenbestuurders. Daartegenover zijn truckers zich zeer bewust van de risico’s van vermoeidheid en snelheid en passen ze hun gedrag er ook op aan.

40% van de truckers rijdt weleens zonder gordel. Lees de andere cijfers van de BIVV-enquête hier.

De vertegenwoordigers van de Transportondernemingen (UPTR, FEBETRA en TLV) noemen het dalende aantal ongevallen ‘bemoedigend’, maar willen blijven inzetten om dat aantal nog te laten dalen. ‘Door veiliger vrachtwagens, maar ook door onze vrachtwagenbestuurders te blijven wijzen op hun pijnpunten.’

‘Het is belangrijk dat ze hun gordel dragen, voldoende afstand houden en 100% aandachtig zijn tijdens hun rit’, klinkt het. ‘Daarnaast is het ook nodig om de buitenlandse collega’s goed te informeren en sensibiliseren. Zo zullen zij zich ook veiliger en verantwoordelijker gedragen op onze wegen. (JVL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content