Wat is het verschil tussen bruto en netto batterijcapaciteit?

De Polestar 2 Long Range Dual Motor beschikt bruto over 78 kWh en netto over 75 kWh. © GF
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

De capaciteit van een aandrijfaccu wordt uitgedrukt in kWh (kilowattuur). De meeste constructeurs vermelden in hun communicatie de bruto waarde. Dat is de hoeveelheid die de batterij in totaal kan opslaan, maar is niet de hoeveelheid die daadwerkelijk ter beschikking staat. Dat laatste is de netto capaciteit.

Tussen bruto en netto zit doorgaans zo’n 5 verschil. De Polestar 2 Long Range Dual Motor beschikt bruto bijvoorbeeld over 78 kWh en netto over 75 kWh. Als je gemiddeld 15 kWh/100 km verbruikt, dan kun je 500 kilometer afleggen.

Waarom is er 3 kWh verschil tussen bruto en netto? Dat is de marge die de constructeur inbouwt om de levensduur van de accu te verlengen. De laatste percenten capaciteit worden niet benut. Batterijcellen helemaal ontladen is nefast voor de celchemie, net als het laden van de batterij tot 100 procent.

Soms gebeurt het dat een fabrikant tijdens de levenscyclus van de auto een update doorvoert die het rijbereik lichtjes vergroot. Het gaat meestal om de installatie van bijgewerkte besturingssoftware. Naarmate een constructeur ervaring opdoet door gegevens te verzamelen van de rijdende vloot EV’s, kan die het batterijbeheer optimaliseren en zo nodig bijsturen.

Partner Content