Is de verzekering van een elektrische auto duurder?

Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

De meeste autoverzekeraars maken geen onderscheid voor de premieberekening op basis van het motortype. De meeste risico’s zijn immers dezelfde, of het voertuig nu elektrisch is of op fossiele brandstof rijdt. Wel is het zo dat wanneer de aankoopprijs van een EV hoger ligt dan die van een auto met verbrandingsmotor, dat verschil zich logischerwijze vertaalt in een hoger tarief.

Bovendien is het zo dat elektrische auto’s soms over meer vermogen beschikken dan een model met benzine- of dieselmotor. Hoe meer pk’s, hoe hoger het statistische risico op een incident en dus hoe meer premie je betaalt, net zoals dat het geval bij een gelijkaardig klassiek model.

Doorgaans zijn elektrische auto’s duurder om te repareren na een aanrijding dan niet-elektrische auto’s. Hun onderdelen kosten meer, maar ze zijn ook vaker uitgerust met geavanceerde sensoren en camera’s. Ook mag niet om het even welke koetswerkhersteller aan de reparatie van een EV beginnen, te wijten aan het hoogspanningsgevaar. Ook dit doet een duit in het premiezakje.

Anderzijds vergen elektrische auto’s veel minder onderhoud. Ze hebben immers geen oliewissels en dergelijke nodig. Bovendien genieten ze vaak van een uitgebreide waarborg op hun batterij en aandrijflijn, die tot wel 8 jaar en 200.000 kilometer gedekt zijn tegen gebreken.

Partner Content