Jaguar, LandRover en Volvo zijn helemaal terug van weggeweest

Jaguar © KVDA
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Eind van de jaren tweeduizend zag de toekomst van Jaguar, LandRover en Volvo er allesbehalve rooskleurig uit. Voornoemde Europese merken waren eigendom van de Amerikaanse autoreus Ford maar die vocht om zijn overleven en was op zoek naar kandidaat-kopers voor zijn dochtermerken. Jaguar en Land Rover vonden in 2007 een veilig onderkomen bij de Indiase autogroep Tata, één jaar later werd het Zweedse Volvo ingelijfd door de Chinese constructeur Geely. Sindsdien gaat het Jaguar, Land Rover en Volvo voor de wind.

Jag is back

Jaguar hoort thuis in het rijtje van de allergrootste automerken, ondanks dat het niet zo oud is als Mercedes of Rolls-Royce bijvoorbeeld. De eerste Jaguar dateert van 1935 en was het geesteskind van de ondernemende William Lyons, die zich had opgewerkt van fabrikant van sidecars tot autobower. En niet zomaar eentje, want in 1936 won Jaguar de legendarische RAC-rally. Het eerste van een lange reeks autosportsuccessen. Na de Tweede Wereldoorlog maakte Jaguar naam als constructeur van sportieve twee- en vierdeursmodellen met een hoog aristocratisch gehalte, op maat van de Europese beau monde voor wie een Rolls-Royce of Bentley net iets te duur was.

In tegenstelling tot de Duitse premiummerken heeft Jaguar de sprong van nichemerk naar global player niet kunnen maken. In 1990 kwam het in handen van het Amerikaanse Ford en dat was geen zegen. Voor nieuwe modellen en technologische innovatie was er geen geld, het imago van het merk zakte naar een historisch dieptepunt. De redding kwam in 2007, in de persoon van staalmagnaat Ratan Tata, tevens eigenaar van de gelijknamige autogroep. Die gaf vertrouwen aan een ervaren Europees managementteam en maakte enkele miljarden vrij voor de ontwikkeling van nieuwe modellen.

Ondertussen is het Jaguar-gamma compleet vernieuwd én uitgebreid met modellen die een toonbeeld zijn van stijlvol design, innovatieve technologie en exclusieve uitrusting, in combinatie met krachtige, milieuvriendelijke motoren. Dat laatste maakt van de XE en XF een attractief alternatief voor de Duitse premiummerken, zeker voor wie met een bedrijfswagen rijdt.

Jaguar F-Pace
Jaguar F-Pace© KVDA

In Brussel viert de F-Pace zijn Belgische première, een sportieve SUV die in staat moet geacht om weerwoord te bieden aan gelijkaardige modellen van de Duitse premiummerken. Dat is ook de verwachting van Jaguar-woordvoerster Isabelle Michiels : ‘Met de F-Pace betreedt Jaguar nieuw maar geen onbekend terrein want het kan profiteren van de knowhow en ervaring van zustermerk Land Rover. De F-Pace is een volbloed Jaguar die gebruikmaakt van hetzelfde platform en dezelfde motoren als de XE en EF en uitmunt door sportieve prestaties en dito rijgedrag. De F-Pace is uitermate wendbaar en veelzijdig, op maat gemaakt van het sportieve gezin.’

Land Rover, van off road naar allround

De Defender is dan toch geen zeventig geworden. Eind vorig jaar zette Land Rover een punt achter de productie van het iconische model dat sinds 1948 in Solihull gebouwd werd.

De idee van een eigentijdse interpretatie van de populaire Amerikaanse Willys’ legerjeep stamt van de Engelse broers Spencer en Maurice Wilks. Het geheim achter het succes van de Defender: eenvoudig concept, gebruiksvriendelijk en opgewassen tegen elke uitdaging van wie of wat waar ook ter wereld. De Defender was niet klein te krijgen en juist daarom decennialang een trouwe metgezel van expeditieleiders en avonturiers, all over the world.

Range Rover Evoque
Range Rover Evoque© KVDA
Range Rover Evoque
Range Rover Evoque© KVDA

De Defender is dood, leve Land Rover. Maar zo eenvoudig is dat niet. Isabelle Michiels: ‘De Defender is gedurende bijna zeventig jaar ons uithangbord geweest, hij symboliseerde het DNA van het merk. Ondertussen hebben we het gamma in de breedte uitgebouwd en zijn we met de Range Rover, Range Rover Sport, Range Rover Discovery Sport en Evoque in diverse nichesegmenten present. Aan de ene kant zijn we trouw gebleven aan het eigenheid van het merk maar aan de andere kant hebben we fors geïnvesteerd in technologische vernieuwing waardoor we een voortrekkersrol zijn blijven vervullen. Zo is Evoque Convertible de eerste SUV in een cabrioversie en dus krijgt die een ereplaats op onze stand. Sinds 2000 zijn we er telkenjare in geslaagd meer wagens te verkopen, vorig jaar zelfs met 22 procent. Door het wegvallen van de Defender verliezen we een zeer specifieke groep van klanten wat maakt dat we in 2016 de recordverkoop van 2015 vermoedelijk niet kunnen herhalen. Voor dit jaar komt het eropaan onze positie te consolideren en werk te blijven maken van de implementatie van alternatieve aandrijfsystemen.’

Video: Jaguar/LandRover op het autosalon

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Volvo wil met nieuwe modellen marktaandeel op de thuismarkt verstevigen

Eind de jaren tweeduizend was de toekomst van Volvo ernstig in gevaar. Ford had dringend geld nodig om een dreigend faillissement af te wenden en had zijn Zweeds dochterbedrijf in de etalage gezet. Na lange en moeizame onderhandelingen belandde Volvo in handen van de Chinese autoconstructeur Geely en daar was niet iedereen gelukkig mee. Gevreesd werd dat de nieuwe eigenaar enkel geïnteresseerd was in de knowhow en het sterke imago van Volvo. Maar die vrees is ongegrond gebleken.

Volvo
Volvo© KVDA

In 2015 verkocht Volvo voor het eerst in zijn geschiedenis wereldwijd meer dan 500.000 wagens, in België veroverde de Zweedse autobouwer een historisch hoog marktaandeel van 3,53 procent. Sinds Volvo eigendom is geworden van de Chinese constructeur Geely is er veel veranderd, in de positieve zin. Er wordt volop geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe modellen en nieuwe technologieën waardoor Volvo opnieuw de concurrentie kan aangaan met de Duitse premiummerken. Meer dan ooit focust Volvo op het luxesegment en met de nieuwe XC 90 en S 90 beschikt het over sterke troefkaarten. Op het vlak van de implementatie van hybride- en rijhulpsystemen vervult Volvo zelfs een pioniersrol waarbij de veiligheid van de passagiers in de auto én de verkeersdeelnemers op straat opperste prioriteit geniet. Autonoom rijden vormt daar een onderdeel van. Waar de meeste constructeurs ter zake vrome wensen formuleren, lopen in Göteborg en omgeving al twee jaar grootschalige proefprojecten op de openbare weg.

Ondertussen heeft de Volvo-directie ook haar plannen ontvouwd met betrekking tot Volvo-Gent en die zijn positief onthaald door de werknemers. Van donkere onweerswolken

boven de Gentse fabriek is geen sprake meer.

Volvo-woordvoerder René Aerts: ‘Volvo-Gent is en blijft onze grootste plant. Vandaar dat de directie in Göteborg ons land als een home market bestempelt en hoge verwachtingen koestert wat betreft ons marktaandeel. De voorbije jaren hebben we die hoge verwachtingen altijd kunnen inlossen en ook voor 2016 hebben we goede hoop dat we ons marktaandeel verder kunnen verhogen. De komst van de XC 90 en S 90 zorgt voor een upgrade van ons gamma. Bovendien zijn beide modellen beschikbaar als hybride met een zeer lage CO2-uitstoot wat maakt dat die voor 100 procent aftrekbaar zijn. Als de Belgische klant voor iets gevoelig is, dan is het voor financiële voordelen in de vorm van kortingen of een fiscale aftrek. Vanaf het moment dat hij minder moet betalen, is het ok.’

Video: Volvo op het autosalon

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Partner Content