Grootste vis is mogelijk nog groter

© Reuters

De walvishaai, ’s werelds grootste vis, zou nog groter zijn dan eerst aangenomen.

Wetenschappers van de Australische universiteit van Queensland hebben een nieuwe methode ontwikkeld om vissen te meten door gebruik te maken van camera’s met lasers.

Volgens de onderzoekers is de nieuwe methode een technologische doorbraak. Aan de hand van twee aan een camera aangebrachte lasers met een afstand van 50 cm, die als vaste schaal worden gebruikt, kunnen foto’s nu nauwkeuriger geanalyseerd worden.

Hoewel het in het verleden niet evident was om accurate informatie over de omvang van wilde walvishaaien (Rhincodon typus) te krijgen, ging met er van uit dat de dieren tot zo’n 20 meter groot werden. Dankzij de nieuwe meetapparatuur hebben de onderzoekers al exemplaren gevonden die tot 50 cm langer zijn, zo staat te lezen in het wetenschappelijke tijdschrift Journal of Fish Biology.

Naast informatie over de lengte van de walvishaaien, zouden de foto’s nog andere informatie kunnen geven over de mysterieuze vissoort. “We hebben momenteel geen enkel idee hoe oud walvishaaien worden, maar mogelijk leven ze tot 100 jaar. Door dezelfde dieren over een bepaalde periode te meten, hopen we uiteindelijk te weten te komen hoe oud een 20 meter lange walvishaai zou kunnen zijn”, zegt onderzoeker Christoph Rohner.