Veel van Trumps campagnegeld belandt bij bedrijven van... Trump

22/06/16 om 03:16 - Bijgewerkt om 06:11

Uit officiële gegevens blijkt dat Donald Trump ongeveer tien procent van zijn campagnegeld besteedt aan eigen bedrijven en bedrijven van zijn familieleden. In mei was dat zelfs 17 procent. Intussen suggereert hij dat hij toch zijn eigen campagne zal blijven financieren, al was het maar omdat anderen niet veel aandrang tonen om dat te doen.

Veel van Trumps campagnegeld belandt bij bedrijven van... Trump

Donald Trump © REUTERS

Dinsdag werden de officiële cijfers van de Federale Verkiezingscommissie (FEC) tot en met mei bekend.

Blijkt dat de campagne van Donald Trump na die maand 1,3 miljoen dollar in kassa had, tegen ruim 42 miljoen voor de campagne van Hillary Clinton. Trump hield de campagne gaande door haar uit eigen zak 2,2 miljoen te lenen, en hij vergaarde 3 miljoen uit donaties. Hillary Clinton wist in dezelfde maand mei 28 miljoen dollar aan donaties te verzamelen. Nog nooit is het financieel verschil tussen campagnes op dit tijdstip zo groot geweest, aldus The New York Times.

1,3 miljoen dollar in contact geld is volgens specialisten ongeveer wat een lid van het Huis van Afgevaardigden voor een campagne in kassa heeft, en het is dus bijzonder weinig voor een presidentskandidaat.

De Washington Post maakte een andere analyse van de beschikbare gegevens; waaruit blijk dat Trump ongeveer een tiende van zijn verkiezingsgeld besteedde aan zijn eigen bedrijven.

Eigen bedrijf eerst

In detail: hij heeft zijn campagne (volgens de cijfers tot eind mei) 400.000 dollar geschonken, en 45,7 miljoen dollar geleend. Hij heeft ook 17 miljoen aan schenkingen ontvangen, onder meer door de verkoop van merchandise. Opgeteld is dat in totaal 63 miljoen dollar. Daarvan heeft Trump 6 miljoen aan zijn bedrijven en zijn familie uitgegeven, of bijna tien procent. Het grootste bedrag ging naar zijn luchtvaartmaatschappij, TAG AIR, die 4,6 miljoen dollar opstreek voor verplaatsingen van de campagne. 423.000 dollar ging naar zijn Mar-a-Lago Club in Palm Beach, waar hij enkele persbijeenkomsten organiseerde. Volgens CNN ging 133.000 dollar campagnegeld naar maaltijden in Trump-restaurants. De campagne betaalde Trump 26.000 dollar voor een evenement in de gebouwen van een golfterrein in Miami, en 11.000 dollar voor overnachtingen in het Trumphotel in Chicago. De wijngaard van een van zijn kinderen ontving bijna 5.000 dollar campagnegeld voor wijnaankopen.

Van de 6,7 miljoen die de Trumpcampagne in mei uitgaf, aldus de Washington Post, ging ruim één miljoen naar bedrijven en familieleden van Trump. Dat is ongeveer 17 procent van wat in mei werd uitgegeven. Er ging in die maand meer naar zijn bedrijven dan naar al het personeel dat de campagne in dienst had. De personeelsleden en adviseurs ontvingen in totaal 684.337 dollar, waarvan de zopas ontslagen campagnemanager Corey Lewandowski 20.000 dollar opstreek.

Eigen bedrijven inschakelen voor een campagne is niet illegaal. Het is onuitgegeven voor een campagne op nationaal niveau dat het in deze mate gebeurt. En een groot deel van de uitgaven is niet onlogisch. Trump kan evengoed zijn eigen bedrijven gebruiken, al doet hij dat wel heel fors en al is het moeilijk de billijkheid van sommige uitgaven te controleren. En het maakt de zaken en de geldstromen zeker niet helderder voor buitenstaanders die de campagne willen helpen financieren.

Geen marionet?

Trump zit, getuige de relatief miezerige 1,3 miljoen in zijn campagnekas, met een financieringsprobleem. Hij heeft tijdens de voorverkiezingscampagne vroeg, zij het niet vaak, gezegd dat hij na de nominatie de financiering wellicht zou overlaten aan de Republikeinse partij en de klassieke financiers van de partij. De druiste in tegen een van de elementen die zijn kandidatuur aantrekkelijk maakten: dat hij zichzelf zou financieren (of correcter, dat hij geld leende aan zijn campagne). Hij kon tijdens meetings eindeloos hameren op Jeb Bush, die volgens hem de marionet was van de financiers. Want dat waren traditonele politici in de handen van hun geldschieters. En hij, Donald Trump, kon het weten. Hij had decennialang politici naar zijn pijpen laten dansen, onder meer Hillary Clinton die hij naar zijn huwelijksceremonie had gesommeerd, zei hij een keer expliciet. Trump daarentegen, zei hij even expliciet, zou zich door niemand de les laten lezen.

Na zo'n uitvoerige campagne tegen de invloed van de financiers, na scheldpartijen tegen de invloed van onder meer de Koch broers, en na eindeloze verklaringen van Trump over zijn eigen onmetelijke rijkdom, staan die miljardairs niet te springen om Trump een hand toe te steken.

'In de afgrond'

Trump weet, volgens supporters, ook niet goed hoe de andere miljardairs behandeld willen worden.

Ed Rollins, een Trumpsupporter die een pro-Trump superPAC leidt, zegt aan de New York Times dat Trump momenteel "in de afgrond" kijkt. "Hij kan ofwel zelf geld overmaken en enkele gebouwen en golfterreinen verkopen, of aan zijn telefoon gaan zitten en met donoren praten. Grote donoren willen geen geld geven tenzij ze de kans krijgen om met de kandidaat te praten, en persoonlijk vernemen wat het programma is. De fundraising (van Trump) is een mislukking van begin tot einde".

Een andere betrokkene zegt dat vele geldschieters terughoudend zijn en verwachten dat Trump zelf 100 of 200 miljoen in de campagne pompt alvorens ze over de brug willen komen.

In een serie interviews gaf Trump dinsdag aan dat de financiers inderdaad op hun geld blijven zitten. Misschien komen ze toch nog met geld aanzetten, aldus Trump, maar, zei hij aan ABC news, "ik zou heel gelukkig zijn" om mezelf te financieren. Hij had geen zin, zei hij ook, om veel energie te stoppen in geldinzameling.

In mei had hij gezegd dat hij eigendommen zou moeten verkopen om dat te doen, en toen zei hij dat hij dat liever zou vermijden.

En dinsdag, in een interview met CBS, noemde Trump het geld dat Clinton zo massaal inzamelt "bloedgeld", waarvoor ze in ruil ambassadeursposten of beloftes voor Wall Street zou geven...

Misschien in reactie op berichten over de "armoede" van het Trumpkamp kondigde de campagne aan dat ze zal aanwerven, en wat dat betreft de achterstand op Clinton (bijna 70 werknemers voor de Trumpcampagne, tegen bijna 700 voor Clinton) wat zal wegwerken.

De financiën van de kandidatuur is maar een deel van het geld dat omgaat in een campagne. Met het geld (1,3 miljoen in het geval van Trump) wordt onder meer het personeel, de meetings, de verplaatsingskosten en een deel van de publiciteit van de kandidaat betaald. Daarnaast zijn er ook SuperPAC's die geld voor de kandidaat spenderen, en vooral publiciteit betalen en kiezersonderzoek ten voordele van de kandidaat. Ook inzake geld voor SuperPAC's ligt Clinton op dit ogenblik ver voorop. De presidentskandidaat wordt bovendien geacht zelf geld voor partijgenoten te vergaren, die voor Senaat of Huis van Afgevaardigden kandideren. Daar heeft Trump in mei enkele pogingen toe ondernomen.

Onze partners