Massale uitverkoop op 'Black Friday'

25/11/11 om 14:46 - Bijgewerkt om 14:46

Als Thanksgiving de officiële start is van het feestseizoen in de Verenigde Staten, dan is Black Friday de start van het winkelseizoen. Het is dé dag om koopjes te doen.

Massale uitverkoop op 'Black Friday'

© Reuters

Als Thanksgiving de officiële start is van het feestseizoen in de Verenigde Staten, dan is Black Friday de start van het winkelseizoen. De vrijdag na Thanksgiving - Thanksgiving valt altijd op een donderdag - staat bekend bij vele Amerikanen als dé dag om koopjes op de kop te tikken. Sommige winkels openen hun deuren al om 4u 's morgens om de eerste kooplustigen te verwelkomen. Al gaat het er meestal niet heel vredig aan toe.

De term werd voor het eerst gebruikt door de politie van Philadelphia in 1966, die ermee verwees naar de chaos gecreëerd door mensen op zoek naar koopjes. Die connotatie is langzamerhand verdwenen. De naam 'Black Friday' verwijst nu naar de dag dat verkopers winst beginnen maken.

Macy's Macy's op Herald Square in New York is een winkel waar je altijd op de koppen kan lopen, dus de drukte met Black Friday is bijna onvoorstelbaar. De winkelverantwoordlijke van Macy's schatte dat er dit jaar 9000 mensen buiten stonden te wachten. Kester Richards was er één van: "Ik sta hier al vier uur te wachten. Ik kom regelmatig winkelen in Macy's en ik hoop om wat kleren van Ralph Lauren op de kop te kunnen tikken", zei hij in The New York Times.

Kritiek Maar er komt ook steeds meer kritiek op dit typisch Amerikaans gebruik. Professor Oren Etzioni van de Universiteit van Washington heeft via een onderzoek met complexe computeralgoritmen gevonden dat prijzen voor elektronica - de meest gewilde producten op Black Friday - het goedkoopst zijn begin december, enkele weken na Thansksgiving. "Black Friday heeft meer nut voor de verkopers, zij beginnen dan winst te maken. Het is het niet echt bedoelt voor mensen die koopjes willen doen."

Hetzelfde is gevonden voor kledij en speelgoed. "De beste prijzen voor speelgoed kan je vinden in de weken volgend op Thanksgiving", zegt Dan de Grandpre in The New York Times. "In de weken voor Kerstmis willen de winkels hun speelgoed kwijt, want erna kunnen ze er niks meer mee doen. Als je echt een goede deal wilt, wacht je best tot begin december. Black Friday heeft alles te maken met goedkope spullen aan goedkope prijzen, en goedkoop bedoel ik in elke mogelijke zin van het woord."

Er is ook protest ter plaatse. Net aan de ingang van Macy's New York staan 15 betogers die kooplustigen afraden om naar binnen te gaan. Eén van de betogers meent dat deze soort koopjes heel slecht zijn voor de Amerikaanse economie. "Er gaat van de inkomsten niets naar de lokale economie, omdat alles in het buitenland wordt gemaakt."

Belangrijkste dag voor Amerikaanse economie Ondanks de kritieken, blijft Black Friday de belangrijkste dag van het jaar voor de Amerikaanse economie. Ongeveer 152 miljoen mensen - bijna de helft van de populatie - zal die dag aan de kassa zwaar afgeprijde producten afrekenen. Dat komt samen op een totaal van 50 biljoen dollar aan uitgaven, volgens de National Retail Federation (NRF). Zwarte vrijdag is een barometer voor de rest van het seizoen. Een goede verkoop op zwarte vrijdag betekent hoge prijzen en veel inkomsten tot Kerstmis.

De dag is zo belangrijk dat dit jaar, vanwege de crisis, sommige ketens al donderdagavond om 9u 's openen. Zo konden ze meer klanten aantrekken, die anders misschien niet zouden opgestaan zijn. Er kon dus gewinkeld onmiddellijk na het Thanksgiving diner. Analysten beweren dat het vroeg openen met marketing heeft te maken. Het creëert opwinding omtrent de koopjes.

Wie toch niet uit zijn zetel wil komen, kan ook online goede deals vinden. Grote ketels als Wal-mart en Amazon.com bieden veel koopjes aan op het internet. (RDM)

Onze partners