Volvo zet zelfbesturende auto’s op Spaanse autowegen

© Volvo

Een konvooi van zelfbesturende auto’s heeft in Spanje een reis van 200 km afgelegd.

Het Volvo-konvooi bestond uit drie autonome wagens en een vrachtwagen, en had een gemiddelde snelheid van 85 km/u, zo meldt de Britse omroep BBC. De wagens waren met elkaar verbonden via een draadloos netwerk en volgden een wagen met chauffeur. Het is de eerste keer dat een bedrijf dit soort voertuigen test op de openbare weg.

Niet langer sciencefiction

“Veel mensen denken dat dit nog steeds sciencefiction is, maar de technologie bestaat”, zei Linda Wahlstroem, projectmanager bij Volvo, aan BBC. De wagens zijn uitgerust met camera’s, laserstralen en radar, zodat ze de leidende auto kunnen volgen. Wat die auto doet, bootsen zij perfect na.

“We willen zo weinig mogelijk veranderen aan de bestaande systemen. De technologie moet werken zonder de wegen aan te passen of zonder zware ingrepen in de bouw van de auto’s”, verzekerde Wahlstroem nog. Behalve de software, is het draadloze netwerk de enige noemenswaardige aanpassing bij de wagens.

Dankzij dit soort technologie krijgen de chauffeurs het ineens wel heel gemakkelijk. “Bestuurders kunnen op hun laptop werken, een boek lezen of rustig eten”, zei Volvo aan BBC. Ze zullen wel nog even geduld moeten hebben. De tests lopen nog tot eind dit jaar en pas daarna zal beslist worden wanneer de technologie beschikbaar is voor het grote publiek.

Volvo en innovatie

Volvo investeert al enige tijd in de meest moderne technologie voor voertuigen. Het bedrijf zet vooral in op de veiligheid. In 2010 debuteerde het met een wagen die automatisch remt voor voetgangers. Wanneer de wagen een voetganger detecteert, krijgt de bestuurder een waarschuwing op de voorruit geprojecteerd. Reageert de chauffeur niet, dan grijpt de wagen in door zelf vol op de rem te staan.

De voetgangers mogen Volvo dankbaar zijn, want een andere recente primeur van het automerk was de airbag voor voetgangers. Het plofkussen komt als extra bij het automatische remsysteem en dekt een deel van de voorruit en de harde stijlen af. In maart werd de nieuwe Volvo V40 ermee uitgerust.

Ten slotte een project dat Volvo nog volop aan het testen is: REGS, Rescue Escape Guidance System. Het systeem moet ervoor zorgen dat passagiers gemakkelijker kunnen ontsnappen wanneer de auto in het water belandt. Zodra sensoren in de deuren een drukverschil en de aanwezigheid van water registreren, verbrijzelen de zijruiten automatisch. Op die manier hebben de inzittenden meer kans om te ontsnappen. (GM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content