De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn wil zijn intrede doen op de Belgische markt. Gevaarlijke concurrentie voor de Belgische warenhuizen?

Kan Albert Heijn (AH) doorbreken in België? De Nederlandse supermarktketen gelooft van wel: ‘We kijken of we over de grens kunnen stoten met gebruik van onze logistieke kracht in Nederland’, liet de marktleider in Nederland vorige week optekenen.

Bij (toekomstig) concurrent Carrefour zijn ze niet onder de indruk. ‘Je kunt een Nederlands concept niet zomaar in België implanteren’, meent een woordvoerder. Dat bleek al eens in omgekeerde zin: het avontuur van Colruyt, dat enkele jaren geleden Nederland probeerde te veroveren, draaide op een mislukking uit. ‘Colruyt botste toen ook op lokale weerstand’, weet marketingexpert Chris Opdebeeck. ‘Bovendien viel het winkelconcept van Colruyt niet in de smaak bij de Nederlandse consument.’

De mogelijke komst van Albert Heijn zal op korte termijn ook erg weinig gevolgen hebben in België, zegt marketingprofessor Gino Van Ossel. ‘Ze zeggen dat ze de Belgische markt willen betreden vanuit Nederland, met de bestaande logistiek. Dus willen ze gewoon een paar winkels openen als proefproject. Dat zal geen wereldschokkend effect sorteren.’

Op middellange en lange termijn ziet Van Ossel twee mogelijke scenario’s: ‘Ofwel kiest Albert Heijn voor een opportunistisch verhaal. Sommige Belgen steken nu de grens over om bij AH te winkelen. Albert Heijn kan ervoor kiezen om het leven van de Belgische consument gemakkelijker te maken door zelf met het bestaande concept naar hier te komen. Het voordeel daarvan is dat je een maximale synergie krijgt. Het nadeel is dat de bestaande winkels verlies zullen maken, want de Belg zal niet meer naar Nederland hoeven te trekken. Bovendien kan in dit scenario Albert Heijn nooit de favoriete supermarkt zijn van de Belg, want het Nederlandse assortiment zal dan niet afgestemd zijn op de Belgische consument. Een tweede scenario houdt volgens Van Ossel in dat het aanbod van Albert Heijn wel aangepast wordt aan de Belgische markt. ‘In een dergelijk scenario is het nadeel voor AH dat de kosten veel hoger zullen liggen, dat je geen synergie krijgt en dat het effect misschien niet zo groot zal zijn.’

In 2006 slaagde Albert Heijn erin om concurrent Laurus uit de markt te duwen in Nederland. AH deed dat door topmerken met verlies te verkopen. Volgens Van Ossel zijn die enorm goedkope producten hét lokmiddel om de Belg de grens te doen oversteken. In België is die praktijk echter bij wet verboden. Volgens Chris Opdebeeck zou een nieuwe prijzenoorlog zeer onverstandig zijn: ‘Een prijzenoorlog komt alleen de cost leader ten goede. Dat is in het verleden al bewezen. In België is die cost leader Colruyt, en die winkels zijn veel goedkoper dan AH. Het zal in elk geval niet eenvoudig zijn voor Albert Heijn.’

Tanguy Laudelout

‘China kan niet de ambitie hebben om een grote economische speler te zijn, zonder mee verantwoordelijkheid te nemen voor de werking van de wereldeconomie.’

Europees Commissaris Karel De Gucht, over het Chinese protectionisme, in de Financial Times Deutschland.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content