Kwijlen voor geld en auto's

04/10/11 om 17:58 - Bijgewerkt om 17:58

Kwijlers, vrouwen weten er alles van en het is nu ook bewezen. Mannen kwijlen letterlijk wanneer ze over aantrekkelijke vrouwen en auto's fantaseren. Maar vrouwen doen niet onder als het over geld gaat.

Kwijlen voor geld en auto's

© Thinkstock

Kwijlers, vrouwen weten er alles van en het is nu ook bewezen. Mannen kwijlen letterlijk wanneer ze over aantrekkelijke vrouwen en auto's fantaseren. Maar vrouwen doen niet onder als het over geld gaat.In veel talen worden begrippen als honger naar of kwijlen voor gebruikt om een intens verlangen te omschrijven naar materiële goederen die niets te maken hebben met eten. Doen mensen dat echt, wilde David Gal van de Northwestern universiteit in Chicago weten. Of is het niet meer dan een fraaie omschrijving.

Slijmrolletjes Geld stuurt ons gedrag sterker dan de meeste van ons realiseren. Alleen al de gedachte aan geld doet ons meer egoïstisch reageren. In die zin werkt het als een drug. En wanneer mannen en vrouwen zich in een weinig machtige positie achten, beginnen ze letterlijk meer te kwijlen wanneer ze afbeeldingen van geld te zien krijgen, zo stelde Gal vast.

Tijdens het onderzoek kregen de deelnemers katoenen rolletjes in de mond geschoven. Het soort rolletjes die daar ook wel eens terechtkomen tijdens een bezoek aan de tandarts. En die wogen zwaarder na het zien van afbeeldingen van geld dan na afbeeldingen van zoiets als bureaumateriaal.

Men only Voor het tweede deel van zijn studie had Gal alleen mannen nodig. Een deel van hen kreeg foto's van drie aantrekkelijke vrouwen te zien. Gal vroeg hen er eentje uit te pikken en een droom-date met haar te beschrijven. De overige mannen vroeg hij een fictieve knipbeurt in een kapsalon te beschrijven.

Vervolgens kregen alle mannen sportwagens voorgeschoteld. Zoals verwacht was de speekselvloed het grootst in de groep in de eerste groep.

Kwijlen voor status

Gal besluit hieruit dat de speekselproductie geprikkeld raakt wanneer we materiële zaken te zien krijgen die een hoge beloningswaarde kunnen opleveren. Dikke sportwagens, zo denken mannen, helpen om vrouwen te lokken. En wie weinig geld en macht heeft, droomt ervan om die te verwerven.

De drang om zulke beloningen te veroveren, stimuleert blijkbaar nog altijd dezelfde fysiologische processen als die in het primitieve hongerige dier dat een lekker hapje te zien krijgt.

Het beest zit dus nog altijd diep in ons. Maar dat wisten we al langer.

Jan Etienne, Bodytalk

Onze partners