Alleen al de gedachte aan geld doet liegen en bedriegen

Dag geld immoreel gedrag in de hand werkt, is geen verrassing. Maar zelfs de gedachte aan geld is voldoende om iemand tot onethisch gedrag te verleiden.

Mensen die onbewust in contact komen met geld, zullen meer geneigd zijn om onethische beslissingen te nemen. Dat blijkt uit een studie van de universiteiten van Utah en Harvard, gepubliceerd in het vakblad Organizational Behavior and Human Decision Processes.

Zo’n 300 studenten werden voor het onderzoek opgedeeld in twee groepen. De eerste groep werd gevraagd om activiteiten uit te voeren die te maken hadden met geld, de tweede groep nam deel aan activiteiten die niet gerelateerd waren aan geld. Daarna moesten de studenten een reeks zakelijke beslissingen nemen.

De onderzoekers ontdekten dat de studenten die eerder hadden deelgenomen aan de geldgerelateerde activiteiten meer geneigd waren om zich met onethisch gedrag in te laten. De onderzoekers merkten eveneens op dat een al of niet directe toegang tot geld tijdens de activiteiten weinig effect had op het resultaat. Zelfs studenten die woordspelletjes met financiële termen hadden gespeeld, waren meer geneigd tot liegen en bedriegen in de daaropvolgende experimenten.

Onbewust

Geld is dus een gevaarlijkere en corrumperendere factor dan eerste gedacht. Waarom? De blootstelling aan geld zorgt ervoor dat mensen in een soort ‘businessmode’ terecht komen waardoor ze zakelijke beslissingen nemen die gebaseerd zijn op financieel gewin, eerder dan op morele waarden.

“Ons onderzoek suggereert dat we kwetsbaar zijn voor invloeden waarvan we ons niet eens bewust zijn”, zegt een van de auteurs van de studie, Kristen Smith-Crowe. “Ons moreel gedrag wordt mogelijk beïnvloed door dingen uit onze omgeving waarvan we geen idee hebben dat ze op ons inwerken.”

Snoepjes van kinderen afpakken
Het is niet de eerste keer dat een verband wordt ontdekt tussen cash en platvloers gedrag. Zo blijkt uit een studie uit 2012 dat rijke mensen niet alleen meer liegen en bedriegen, maar ook meer snoep van kinderen afpakken. De meer bemiddelde mensen namen twee keer zo veel snoep uit een kruik met het label ‘ voor kinderen’ dan arme mensen.

Daarnaast blijken de gegoeden van deze wereld ook nog eens minder geneigd om hun geld weg te geven. De welvarendste Amerikanen doneerden volgens een studie in The Atlantic in 2011 1,3 procent van hun inkomen, de armsten gaven gemiddeld 3,2 procent weg. (TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content