Winterplan moet Vlaanderen beter wapenen tegen verkeersellende door winterweer

15/11/11 om 13:16 - Bijgewerkt om 13:16

(Belga) Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits heeft het winterplan 2011-2012 voorgesteld. Na twee bijzonder strenge winters en een pak bijhorende verkeersellende is de planning grondig bijgestuurd. Zo wordt de zoutvoorraad bijvoorbeeld drastisch verhoogd. Mocht er toch een zoutschaarste zijn, dan gelden nieuwe strooiafspraken. Er komt ook een proefproject waarbij een pekelsproeier wordt ingezet voor het strooien op fietspaden.

Om beter gewapend te zijn tegen winterweer en extreme winterse omstandigheden, heeft het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de zoutvoorraden "maximaal" aangevuld. Zo starten de strooidiensten van AWV met een beginvoorraad van 42.000 ton zout. Dat is 10.000 ton meer dan vorige winter. Bedoeling is ook dat er "efficiënt" wordt gestrooid. Daarvoor worden 180 strooiwagens ingezet die zijn uitgerust me een automatisch strooisysteem waarbij de hoeveelheid zout bijvoorbeeld wordt aangepast aan de breedte van de weg. Bij extreme omstandigheden is de afspraak dat eerst de prioritaire wegen zullen worden vrijgemaakt. De aanpak bij momenten van zoutschaarste wordt wel bijgestuurd. Zo zullen op prioritaire wegen nog steeds alle rijstroken bestrooid worden. "Omdat er voor de weggebruiker geen zichtbaar verschil is tussen een gestrooide en ongestrooide rijstrook", luidt het. Net als vorig jaar kan ook het blokstrooien bij extreme omstandigheden worden ingevoerd. Daarbij houdt de politie het verkeer op de snelweg tijdelijk tegen om de strooidiensten de kans te geven om sneeuw te ruimen en te strooien. Er komt ook een proefproject in Kortrijk waarbij AWV een aangepast voertuig met een pekelsproeier en sneeuwschop zal inzetten om de fietspaden vrij te maken. Er is gekozen voor pekel in plaats van zout omdat pekel sneller inwerkt dan zout. Ook De Lijn is voorbereid op de winter. Zo rijden de meeste bussen al jaren met banden die voorzien zijn op winterse omstandigheden. Om een aantal winterproblemen in het tramverkeer te voorkomen, zullen er ook 's nachts een aantal trams blijven rijden om bovenleidingen ijsvrij te houden en sneeuwophopingen te voorkomen. De Lijn heeft met AWV ook de afspraken verfijnd over het strooien op een aantal punten die belangrijk zijn voor het tram- en busverkeer. (JDE)

Onze partners