WikiLeaks meldt al zijn Amerikaanse diplomatieke telegrammen te hebben gepubliceerd

02/09/11 om 14:55 - Bijgewerkt om 14:55

(Belga) De klokkenluiderssite WikiLeaks heeft meegedeeld, alle 251.287 Amerikaanse diplomatieke telegrammen die het kon bemachtigen, op zijn website te hebben gepubliceerd.

WikiLeaks meldt al zijn Amerikaanse diplomatieke telegrammen te hebben gepubliceerd

Op Twitter meldt WikiLeaks de verspreiding van de telegrammen "die met behulp van kernwoorden te raadplegen zijn". Of in de documenten de naam van de betrokken personen geschrapt werd, werd niet gepreciseerd. WikiLeaks, dat vrijdagochtend niet bereikbaar was, dreigde donderdag de integrale versie van de telegrammen te publiceren, ondanks de waarschuwingen van mensenrechtenorganisaties en de Verenigde Staten over het risico dat dat voor de genoemde personen zou kunnen betekenen. The Guardian, The New York Times, Der Spiegel en El Pais "betreuren" intussen in een gezamenlijk communiqué "de beslissing van WikiLeaks niet-geredigeerde diplomatieke telegrammen te hebben gepubliceerd, wat bronnen in gevaar kan brengen". De vier media werkten de voorbije maanden samen met WikiLeaks om de telegrammen na het schrappen van gevoelige namen te verspreiden. Alle diplomatieke telegrammen die WikiLeaks in handen kreeg, zijn te raadplegen via http://www.cablegatesearch.net/search.php. (KAV)

Onze partners