Vlaamse regering kiest voor verbreding Brusselse Ring

25/10/13 om 13:56 - Bijgewerkt om 14:05

De Vlaamse regering heeft de knoop over de Brusselse Ring doorgehakt. De regering kiest ervoor het lokaal en het doorgaand verkeer te scheiden, met op de meeste plaatsen 3 rijstroken voor doorgaand verkeer en 2 rijstroken voor lokaal verkeer.

Vlaamse regering kiest voor verbreding Brusselse Ring

© Belga

De Brusselse Ring blinkt al jaren vooral uit in files en verkeersonveiligheid. Er zijn ook al langer plannen om daar iets aan te doen. Na jaren voorbereiding, overleg en studiewerk lijkt de knoop dus doorgehakt.

De regering opteert voor een scenario waarbij het doorgaand en het lokale verkeer worden gescheiden. Concreet komen er in het westelijke deel, tussen de E40 en de A12, 2x3 rijstroken voor doorgaand verkeer en 2x2 rijstroken voor lokaal verkeer.

In het centrale deel, tussen de A12 en de E19, komen er drie rijstroken voor het doorgaande verkeer en 1 (permanente weefstrook) voor het lokale verkeer. In de zone Zaventem, het deel tussen de E19 en de E40 (richting Leuven) komen er opnieuw 2x3 rijstroken voor doorgaand en 2X2 rijstroken voor het lokale verkeer.

'Geen platte verbreding'

De plannen moeten zowel de verkeersveiligheid als de doorstroming helpen verbeteren, zegt minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V). Volgens Crevits gaat het niet om een "platte verbreding" van de ring maar om een "optimalisatie".

Bedoeling is dat eerst (vanaf 2016) de werken in de zone Zaventem starten. Die zone is op sommige plaatsen al meer dan 10 rijstroken breed, dus daar zullen de werken het minst ingrijpend zijn.

De kosten van de werken in de zone Zaventem worden geraamd op 98 miljoen euro. Aansluitend wordt de rest van de Ring aangepakt. Die werken zouden zo'n 280 miljoen euro kosten.

De Vlaamse werkgeversorganisatie Voka juicht deze "historische beslissing" toe. "De beslissing is uitstekend nieuws voor alle mensen en bedrijven die gebruik maken van de ring", zegt Voka-gedelegeerd bestuurder Jo Libeer.

Toch is deze oplossing niet voldoende. De werkgeversorganisatie dringt aan op een duurzame combinatie van de verschillende vervoersmiddelen.

'Meer fijn stof en gezondheidsproblemen' (Groen)

Oppositiepartij Groen is tegen de aanpak van de Brusselse ring door de Vlaamse regering. Ook de groenen zijn voor een scheiding van het lokale en het doorgaande verkeer, maar willen daarvoor geen extra rijstroken. Dat de regering de ring op sommige plaatsen wel wil verbreden, zal zorgen voor meer fijn stof en gezondheidsproblemen en het fileleed verplaatsen naar de op- en afritten, luidt het.

"Een verbreding van de ring schaadt de gezondheid en de levenskwaliteit van duizenden omwonenden in Brussel en Brabant", reageren parlementsleden Hermes Sanctorum en Annemie Maes. Zij vrezen dat nieuwe rijstroken extra auto's zullen aanzuigen, met meer fijn stof en meer lawaai tot gevolg. De groenen zwaaien ook met een berekening van Transport and Mobility Leuven waaruit zou blijken dat de kosten van een verbreding niet opwegen tegen de baten.

'Beslissing blijven aanvechten' (Greenpeace)

Ook Greenpeace is niet tevreden maar geeft de strijd niet op. "Wij zullen deze beslissing blijven aanvechten tijdens de vergunningsprocedure", zegt Joeri Thijs van Greenpeace. "Want er zijn voldoende andere alternatieven. Het verbeteren van het openbaar vervoer zou al veel kunnen oplossen", besluit hij.(Belga/TE)

Lees meer over:

Onze partners