Noodplan voor Brussels Airlines: 10.000 banen bedreigd

05/12/12 om 05:44 - Bijgewerkt om 05:44

De federale regering moet een hulpplan van 30 miljoen euro per jaar voor de Belgische luchtvaartsector goedkeuren. Lukt dat niet, dan dreigt het faillissement voor Brussel Airlines.

Noodplan voor Brussels Airlines: 10.000 banen bedreigd

© Image Globe

Als Brussels Airlines op de fles gaat, zou dat enorme gevolgen hebben voor de luchthavens van Zaventem en Charleroi. Er zouden in dat geval tot 10.000 banen op het spel staan. Dat schrijft De Morgen op basis van een vertrouwelijke nota.

Strategische impasse

Het plan geldt voor alle Belgische luchtvaartmaatschappijen (zoals Jetairfly en Thomas Cook), maar Brussels Airlines zou er het meest van genieten. Mocht het plan niet lukken, dan dreigt het faillissement voor de luchtvaartmaatschappij.

"Volgens de schattingen worden de mogelijke jobverliezen tussen 7.000 en 10.000 berekend", zo staat in de nota. Brussels Airport zou dan "in een structurele financiële en strategische impasse" terechtkomen, terwijl de luchthaven van Charleroi de Ierse lagekostenmaatschappij Ryanair aan Brussel zou kunnen verliezen.

Plan op tafel

De regering kan de sector helpen via bijvoorbeeld opleiding, een vermindering of afschaffing van de bedrijfsvoorheffing, of een vermindering of afschaffing van de sociale bijdrage voor werk dat het personeel in het buitenland wordt verricht.

Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) zal het plan om de luchtvaartsector te redden vermoedelijk volgende week op tafel leggen van de regering. Het plan mag niet als staatssteun worden beschouwd. De Europese waakhond zou het dan snel weigeren.

Wathelet wil voorlopig geen commentaar kwijt op de uitgelekte nota. "Het kernkabinet heeft ons in juni gevraagd pistes uit te werken ter ondersteuning van de sector en dat hebben we gedaan. Maar die pistes zullen we eerst met de kern bespreken", zegt hij.

Wathelet herinnert eraan dat voor de zomer al beslist werd steun aan de Belgische luchtvaartsector te onderzoeken. Met name het verschil in arbeidsvoorwaarden en sociale bijdragen speelt de Belgische maatschappijen parten. De Europese Commissie werkt aan maatregelen om daar een mouw aan te passen, maar dat is nog niet voor meteen. (Belga/TV/EE)

Lees meer over:

Onze partners