Rijden op gas in opmars in Wallonië

Auto’s op LPG zijn het voorbije jaar ook in Vlaanderen populairder geworden. © BELGA

Rijden op lpg wint weer aan populariteit. In Wallonië wordt één op vijftig van de nieuw verkochte auto’s aangedreven door deze alternatieve brandstof. Dat is heel wat meer dan vier jaar geleden. Hoe komt dat? En volgt Vlaanderen?

In 2023 verlieten in Wallonië 2266 nieuwe wagens op lpg de showroom, goed voor 2,35 procent van de totale verkoop van nieuwe voertuigen in het Waalse Gewest. Dat blijkt uit cijfers van Febiac. Een opvallende stijging, want in 2019 noteerde de automobielfederatie slechts 31 nieuwe lpg-voertuigen over de taalgrens.

In vier jaar tijd heeft Wallonië Vlaanderen ver achter zich gelaten. In 2023 werden in Vlaanderen namelijk 997 nieuwe lpg-auto’s verkocht, goed voor 0,31 procent van het totale aantal nieuwe auto’s in het Vlaamse Gewest. Ook dat is een stijging ten opzichte van 2019, toen ging het in Vlaanderen om 82 nieuwe auto’s met lpg-motor, maar minder spectaculair.

Vandaag kost een liter lpg ongeveer een euro minder dan een liter diesel of benzine, terwijl het gemiddelde verbruik vergelijkbaar is.

Michel Martens, Febiac

Financieel voordelig

Michel Martens van Febiac ziet enkele redenen voor de algemeen toenemende verkoopcijfers: ‘De stijgende energiekosten, de koopkracht die onder druk staat en de onzekerheid door de oorlog tussen Rusland en Oekraïne, of een combinatie van deze factoren, doen mensen sneller kiezen voor goedkopere energiebronnen.”

Op lpg betaal je namelijk geen accijnzen, in tegenstelling tot benzine en diesel. Met de huidige brandstofprijzen kost een liter lpg ongeveer een euro minder dan een liter diesel of benzine, terwijl het gemiddelde verbruik vergelijkbaar is. De aanschafprijs van een voertuig op lpg ligt wel iets hoger dan die van een vergelijkbaar model op diesel of benzine.

Walen afhankelijker van eigen auto

Hoe meer kilometers je aflegt, hoe interessanter het dus wordt om op lpg te rijden. Dat kan het verschil in verkoopcijfers tussen Vlaanderen en Wallonië helpen verklaren. ‘Wallonië zit in een specifieke situatie: de af te leggen afstanden zijn doorgaans groter dan in Vlaanderen, en het aanbod aan openbaar vervoer is er beperkter. Mensen zijn er dus meer afhankelijk van hun eigen auto. Daarnaast is de koopkracht in Wallonië gemiddeld lager, dus ook op dat vlak is lpg voordeliger’, zegt Martens.

Naast deze financiële voordelen bieden auto’s op liquefied petroleum gas, zoals de brandstof voluit heet, ook ecologische voordelen. Onderzoeken naar de uitstoot van lpg-motoren tonen aan dat ze minder stikstofoxiden ( (NOx) en minder fijnstof dan diesel uitstoten, en zelfs tot 15% minder CO2.

Elektrisch rijden niet voor morgen?

Ondanks de voordelen die lpg op financieel en ecologisch vlak biedt, valt deze brandstof net zo goed als benzine en diesel onder de Europese beslissing die vanaf 2035 de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor verbiedt. De weg voor elektrische auto’s ligt open, al heeft Martens zijn twijfels: ‘Elektrisch rijden is zeker de toekomst, maar elektrische auto’s worden mogelijk duurder.’

De toekomst van lpg hangt ook af van de betaalbaarheid van elektrische auto’s.

Michel Martens, Febiac

Op dit moment zijn de goedkope elektrische auto’s uit China voor particulieren in ons land betaalbaar dankzij subsidies van de Chinese overheid. Hierdoor zijn er dus auto’s op onze markt die voor een vergelijkbare prijs als een Europese auto een groter rijbereik aanbieden. Dat maakt ze interessant voor particulieren.

‘Je hebt dus de situatie dat Chinese fabrikanten hun auto’s hier verkopen aan dumpingprijzen, wat de vrije markt verstoort en de Europese industrie benadeelt’, besluit Martens. ‘Er loopt al een onderzoek en als er maatregelen volgen, worden elektrische voertuigen mogelijk minder toegankelijk voor particulieren. Dan komen auto’s op brandstof, en dus ook op lpg, opnieuw in de kijker. De toekomst van lpg hangt dus ook daarvan af, maar als diesel en benzine vroeg of laat verdwijnen, dan gaat lpg mee kopje onder.”







Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content