Nederlandse Spoorwegen houden vast aan concessie HST-lijn

(Belga) De Nederlandse Spoorwegen (NS) houden vast aan de vervoersconcessie op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Brussel. De NS hebben bovendien gezegd dat ze binnenkort een plan zullen presenteren waarin een oplossing wordt geboden voor de hogesnelheidslijn.

“Wij hebben een afspraak tot 2024, en die geldt nog steeds”, zegt een NS-woordvoerder. Hij wil niet reageren op de mogelijkheid tot ontbinding die staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) heeft geopperd na de problemen met de Fyra. De NS zegt bovendien binnenkort een plan te presenteren waarin een oplossing wordt geboden voor de hogesnelheidslijn. “De concessie is ons dierbaar”, aldus de NS-woordvoerder. Een termijn voor een dergelijke oplossing kan hij nog niet noemen. Het opvoeren van de frequentie van de klassieke intercityverbinding tussen Den Haag en Brussel behoort tot de mogelijkheden waaraan wordt gewerkt. Tevens kijken de NS naar uitbreiding van het aantal diensten van de Thalys tussen Brussel en Amsterdam van negen naar twaalf. Daarvoor worden gesprekken gevoerd met de Belgische NMBS. Toen NMBS-topman Marc Descheemaecker bekend maakte dat de maatschappij stopt met de Fyra, noemde hij meer verbindingen tussen Brussel en Amsterdam met de Thalys al als mogelijk alternatief. Op de Europese markt onderzoeken de Nederlandse Spoorwegen of extra treinstellen en locomotieven beschikbaar zijn om de frequentie tussen beide hoofdsteden op te voeren tot een uursdienst. De Nederlandse Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft bovendien in overleg met de NS en fabrikant AnsaldoBreda besloten om de komende dagen geen testritten meer uit te voeren met de Fyra, omdat de trein “ook bij testritten levensgevaarlijk kan zijn”, aldus ILT. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content