Jury kan voortaan op eigen initiatief reclame onderzoeken

09/01/13 om 11:30 - Bijgewerkt om 11:30

(Belga) De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame kan sinds 1 januari ook op eigen initiatief onderzoeken of een reclameboodschap wettig en ethisch verantwoord is. Dit heeft de Raad voor de Reclame meegedeeld. Tot nu toe kon de JEP slechts in actie komen nadat ze een klacht had ontvangen van een consument, een consumentenorganisatie, een socioculturele vereniging of een lid of vertegenwoordiger van een overheidsinstantie.

Nieuw is luidens de mededeling ook dat professionele verenigingen en federaties worden toegevoegd aan de lijst van mogelijke partijen die een klacht kunnen indienen bij de JEP. De jury, die in 1974 werd opgericht, is het orgaan voor zelfregulering van de reclamesector in België en verleent ook advies op vraag van de sector. De JEP is paritair samengesteld uit leden van het maatschappelijke middenveld en de reclamesector.In 2012 behandelde de JEP 120 dossiers, waarvan 98 op basis van klachten en 22 op basis van adviesvragen uit de reclamesector. Alle beslissingen die de JEP nam tegen reclame die in strijd was met de wetgeving of de ethische gedragscodes, zijn uitgevoerd. "Dankzij het nieuwe systeem zullen er nog minder omstreden reclamecampagnes door de mazen van het net kunnen glippen", zegt de Raad voor de Reclame, die alle spelers uit de Belgische reclamesector vertegenwoordigt (adverteerders, media en reclamebureaus). (DLA)

Onze partners