Internetwinkels doen hun klanten in de doeken

26/07/12 om 06:06 - Bijgewerkt om 06:06

Wie op het internet koopt, wordt te vaak misleid. Bij een onderzoek van de Economische Inspectie bij 875 Belgische websites bleken er 711 in overtreding.

Internetwinkels doen hun klanten in de doeken

© Reuters

Volgens het jaarverslag van de Economische Inspectie was slechts 19 procent van de onlineverkopers met alles in orde, melden De Tijd en L'Echo.

Foute informatie

Eén op de drie websites misleidt de consument over de prijs. Soms verzwijgen ze bijvoorbeeld de transport- en verzendingskosten

Liefst 56 procent van de gecontroleerde sites informeerde zijn klanten niet correct over het recht om af te zien van de aankoop. Ook de minimumtermijn van 14 dagen om de aankoop te herroepen zonder kosten wordt soms verzwegen.

Illegale tickets

Een ander probleem zijn de buitenlandse websites die de Belgische regels niet respecteren. Zo kreeg de inspectie het voorbije jaar 107 meldingen over buitenlandse bedrijven - 97 uit Nederland - die illegaal tickets voor concerten en andere evenementen in België verkopen via het web.

Ook wie leningen aangaat via het internet moet goed opletten. De inspectie controleerde vorig jaar 93 websites die reclame maken voor kredieten. Slechts vier waren volledig in orde. (Belga/TV)

Onze partners