Intern onderzoek naar datalek NMBS nog steeds aan de gang

02/01/13 om 17:58 - Bijgewerkt om 17:58

(Belga) Vervoersmaatschappij NMBS weet nog niet hoe het datalek is kunnen ontstaan waarbij de gegevens van 1,4 miljoen klanten even openbaar werden gemaakt. Woordvoerster Nathalie Pierard meldde vandaag dat een externe firma momenteel een technisch onderzoek voert.

Intern onderzoek naar datalek NMBS nog steeds aan de gang

Twee weken na het lek heeft het onderzoek van de NMBS nog geen resultaten opgeleverd. "We hebben morgen een vergadering gepland met de firma die het onderzoek voert. Het onderzoek neemt veel tijd in beslag, voornamelijk wegens de kerstvakantie." Door het datalek zijn gegevens van Belgische en internationale klanten van NMBS Europe openbaar gemaakt. "Alle betrokken klanten hebben hun gegevens ingevoerd op de website om een reservatie te doen of om informatie op te vragen", aldus Pierard. De gelekte gegevens werden in een bestand geplakt en op het internet gezet. De NMBS wijst erop dat ze er eerst en vooral voor wilde zorgen dat het document met de gegevens niet meer online beschikbaar was. "Daarna hebben we onze klanten ingelicht over het probleem via de website", zegt de woordvoerster. Vrijdag vindt een onderhoud plaats tussen de Privacycommissie en de NMBS. "We gaan samen met de Commissie de verschillende juridische opties overlopen", aldus Pierard. De woordvoerster benadrukt nog dat ze hoopt dat de NMBS het eerste aanspreekpunt blijft voor de klanten in verband met het lek. (ANA)

Onze partners