Fyra: “Laat ook Beneluxtrein rijden”

(Belga) De reizigersvereniging TreinTramBus wil dat naast de hogesnelheidstrein Fyra tussen Brussel en Amsterdam ook de Beneluxtrein weer wordt ingeschakeld. “De markt is groot genoeg voor de twee treinen”, zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus.

TreinTramBus reageert op de cijfers van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS en haar Nederlandse tegenhanger Hispeed. Die hadden erop gewezen dat de Fyraritten intussen al in 71 procent van de gevallen tijdig arriveert, of maar een maximum van vijf minuten vertraging heeft.”Eenenzeventig pct is al minder slecht dan in de lanceringsweek begin december vorig jaar, toen maar de helft van de treinen op tijd reed”, zegt Jan Vanseveren. “Maar zeggen dat de Fyra het beter doet, is een eufemisme.” De woordvoerder van TreinTramBus wijst erop dat de NMBS bij de binnenlandse treinen 90 pct haalt van treinen die tijdig aankomen of maximaal vijf minuten vertraging hebben.Er was de laatste tijd veel kritiek op de Fyra, omdat de treinen vaak grote vertraging hebben of gewoon afgeschaft worden. De Nederlandse reizigersvereniging Rover pleitte er zelfs voor om de begin december afgeschafte Beneluxtrein opnieuw te laten rijden. De Belgische reizigersvereniging TreinTramBus stelt nu voor om de Beneluxtrein naast de Fyra te laten rijden tussen Brussel en Amsterdam. Naast de stiptheid als beoordelingscriterium, haalt Jan Vanseveren ook de prijs aan. “Het goedkoopste ticket Antwerpen – Rotterdam is nu dubbel zo duur als vroeger”, zegt hij. “Ook de prijs-kwaliteitverhouding is er dus met de Fyra op achteruit gegaan.” (NICOLAS MAETERLINCK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content