Frans kledingmerk stopt verkoop truien van 285 euro met opschrift “werkloze”

(Belga) Het Franse kledingmerk Le Léon stopt met de verkoop van truien met het opschrift “chômeur” (werkloze). Rond de verkoop van die truien was een hele polemiek ontstaan in Frankrijk. Dat staat te lezen op de website van Le Figaro.

Op 31 juli lanceerde Le Léon een site waarop mensen stukken uit de nieuwste collectie konden kopen. Op de site worden onder meer kasjmieren truien van 285 euro per stuk aangeboden. Het gaat om truien met opschriften als “grande guele” (grote mond) en “chômeur” (werkloze). Vooral de keuze voor dat laatste opschrift – in combinatie met de prijs van het kledingstuk – veroorzaakte in Frankrijk commotie. Zo stroomde Twitter vol met verontwaardigde reacties. Het Parijse kledingmerk topt nu met de verkoop van de bewuste pullover. “Gezien de hevigheid van de reacties, voelen we ons gedwongen om het in te trekken”, zegt Léon Taïeb, de oprichter van Le Léon. Volgens Taïeb was er voor “chômeur” gekozen omdat het “schattig” klonk. “Zo klinkt het woord ‘chômeuse’ al minder lief. Dat is waarom er ook enkel een versie was voor mannen. Ik vind chomêur nu eenmaal hyperschattig klinken”. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content