EU vindt compromis over CO2-normen voor wagens

25/06/13 om 01:44 - Bijgewerkt om 01:44

(Belga) De Europese Commissie, het Europees parlement en de Europese Raad hebben maandagavond een compromis bereikt over de toekomstige normen voor de CO2-uitstoot van nieuwe wagens. Dat heeft het Ierse EU-voorzitterschap meegedeeld.

Het compromis voorziet in een gemiddelde CO2-uitstoot van maximaal 95 gram CO2 per kilometer voor de nieuwe personenwagens in 2020. Niet elke wagen van een autobouwer moet dus onder die norm blijven, maar wel de gemiddelde uitstoot van de nieuwe wagens. Daarnaast is er sprake van "superkredieten", waarmee auto's met zeer lage uitstoot extra doorwegen in de berekening. Deze bonussen zouden in 2023 uitdoven. De onderhandelaars roepen ook op tot nieuwe uitstootnormen na 2020, maar plakken daar geen cijfer op. Ze willen ten slotte komen tot nieuwe uitstoottests, omdat de resultaten van de huidige tests steeds meer afwijken van de reële uitstoot bij dagelijks gebruik. Het compromis moet donderdag nog worden goedgekeurd door de Coreper (het Comité van permanente vertegenwoordigers), en nadien ook door de ministers van de EU-lidstaten. Milieuorganisatie Greenpeace laat alvast weten dat de EU-onderhandelaars door de knieën zijn gegaan voor de Duitsers. "Door de mazen in het net, de "superkredieten", zal de norm (maximaal 95g CO2/km) pas in 2022 of 2023 echt gehaald worden", luidt het in een persbericht. (Belga)

Onze partners