30% van de treinreizigers is ontevreden: Test-Aankoop lanceert app die vertragingen bijhoudt

29/01/15 om 09:58 - Bijgewerkt om 10:28

Consumentenorganisatie Test-Aankoop heeft een app ontwikkeld waarmee je je treinvertragingen automatisch geregistreerd worden, en een compensatie aanvragen.

30% van de treinreizigers is ontevreden: Test-Aankoop lanceert app die vertragingen bijhoudt

© Test-Aankoop

Krijgt u vaak te maken met treinvertragingen? Dan kunt u daarvoor van de NMBS een schadevergoeding ontvangen. Om de aanvraag van de compensatie te vereenvoudigen heeft Test-Aankoop de app Late Train ontwikkeld: die houdt de vertragingen voor u bij en vult automatisch het compensatieformulier in.

De consumentenorganisatie heeft een rondvraag gedaan bij 4.000 treinreizigers en daaruit blijkt dat 30% zeer ontevreden is over de dienstverlening. 'Tijdens de spits heeft vier op de tien een vertraging van meer dan 5 minuten', verduidelijkte Ivo Mechels in Hautekiet. 'Zo'n 16% heeft een vertraging van meer dan een kwartier.'

Uiteraard kwam de aansluiting van heel wat reizigers daardoor in het gedrang. 32 % van de reizigers die minstens één keer moet overstappen, is dan ook zeer ontevreden. En 23 % is niet te spreken over de aansluiting van hun trein op andere openbare-vervoersmiddelen.

NMBS: 'Goede zaak voor de reizigers'

Of de NMBS de app zal promoten via de sociale media, wil woordvoerder Bart Crols niet gezegd hebben. 'Dit is een goede zaak voor de reizigers', geeft hij toe. 'Maar we zien aan de cijfers dat de mensen nu ook al de weg vinden naar onze website, waar een heel overzichtelijk Excell-spreadsheet gedownload kan worden om je vertraging door te geven.'

Lees meer over:

Onze partners