Nieuwe Golf GTI is klaar

De GTI-oefening van de jongste Golf VII heeft niet lang op zich laten wachten. Deze vlotte knaap is 220 of 230 pk sterk…

Tot op vandaag werden ruim 1,9 miljoen Golfs GTI gebouwd in de VW-site van Wolfsburg. Precies 37 jaar geleden had de eerste generatie GTI alles mee om het te maken. Een veilig en degelijk onderstel, een snelle en zuinige inspuitmotor en een verfrissend design. Enkel de remmen vielen een beetje uit te toon … De designelementen van weleer zouden legendarisch worden. We denken hierbij aan de rode bies rond de grille, de zwarte band rond de achterruit, de golfbal om te schakelen of het sportstuur dat hij van de Scirocco erfde. Om nog maar te zwijgen over het ruitmotief op de stoelen… Vandaag staat de zevende generatie GTI in de startblokken. Onder de motorkap zit een 1.984 cc grote turbomotor met rechtstreekse inspuiting en variabele klepbediening. Hij levert 220 pk of zelfs 230 pk in “Performance”-versie. Zo spurt hij in 6,5 (od 6,4) seconden naar 100 km/u. De constructeur geeft aan dat hij zelfs 18 % zuiniger is dan de uittredende versie die minder krachtig was. Een en ander is onder meer te danken aan stopstart technologie en een dieetkuur van 42 kg. Er kwam ook een langere eindoverbrenging die mogelijk werd door de 350 Nm sterke motor. De wagen is leverbaar met een manuele bak of met een DSG6 gerobotiseerde transmissie. De “Performance” versie krijgt een elektronisch differentieel en iets grotere remmen. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content