‘Mégane Grandtour: Franse hoogvlieger valt Duitse concurrenten aan’

© Renault
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

In het populaire C-segment woedt sinds jaren een moordende concurrentiestrijd tussen de Duitse en Franse volumemerken. Van de kant van de Franse constructeurs wordt die in eerste instantie door Renault gevoerd, Peugeot en Citroën vervullen veeleer een figurantenrol. Met de introductie van de Mégane Grandtour biedt Renault voor het eerst een volwaardig alternatief voor de VW Golf die beschouwd wordt als best in class in het C-segment.

Nog zijn de Duitse merken oppermachtig in de mondiale autowereld van vandaag. Zij danken hun machtspositie in de eerste plaats aan hun suprematie in het luxesegment. Audi, BMW en Mercedes blijven er de toon aangeven en counteren met bravoure de aanvallen van onder andere Jaguar of Volvo. In het populaire C-segment is hun positie minder comfortabel en hebben ze af te rekenen met sterke concurrenten uit eigen land, uit Frankrijk en in toenemende mate uit Azië.

‘Mégane Grandtour: Franse hoogvlieger valt Duitse concurrenten aan’

Ik verwijs in de eerste plaats naar VW met de Golf en Opel met de Astra maar ook naar Ford met de Focus, naar Renault met de Mégane en Citroën met de C4, naar Volvo met de V40, Toyota met de Auris, Hyundai met de i30 en Kia met de Cee’d.

In C-segment woedt een moordende concurrentiestrijd

Over het belang van het C-segment zegt Renault-woordvoerder Karl Schuybroek het volgende: ‘Een automerk dat in België een vooraanstaande rol wil spelen, moet in de eerste plaats sterk staan in het populaire C-segment. Dat is met 200.000 verkochte wagens goed voor één derde van de totale autoverkoop in ons land en bestrijkt zowel de particuliere markt als die van de bedrijfswagens. Een ander opvallend kenmerk van de Belgische markt is de grote populariteit van de break binnen het C-segment. Ondanks de sterke opmars van de crossovers vertegenwoordigen breaks nog altijd de helft van de verkoop. In onze buurlanden ligt dat percentage veel lager. Ik besluit daaruit dat de Belgische consument oog heeft voor en belang hecht aan de praktische voordelen die een break biedt in vergelijking met een berline of crossover.’

Breaks genieten grote populariteit in ons land

Afhankelijk van het merk dragen breaks een verschillende typebenaming gaande van combi over estate tot sports tourer of stationwagen, variant en Grandtour, zoals in het geval van Renault.

'Mégane Grandtour: Franse hoogvlieger valt Duitse concurrenten aan'
© Renault

De Franse constructeur is marktleider in ons land, onder meer dankzij het succes van de Mégane. Na de lancering van de vijfdeurs Hatchback begin van dit jaar staat nu de vijfdeurs Grandtour in de showroom. Die is afgeleid van de hatchback en is de zoveelste geslaagde creatie op rij van designdirecteur Laurens van den Acker, die een groot aandeel heeft in het succes van Renault.

Kenmerkend voor de nieuwkomer is de lichtsignatuur met C-vormige koplampen die voorzien zijn van led-rails met 3D-effect. ‘Full led’-koplampoen met automatische omschakeling tussen de standen ‘weg’ en ‘stad’ zijn voorbehouden aan de topversies van de nieuwe Mégane Grandtour. Achteraan krijgen de horizontale lichten een 3D-effect met de zogenaamde Edge Light-technologie.

Comfortabele en ruime, gebruiksvriendelijke gezinswagen

Ook binnenin springen nieuwe, sportieve accenten in het oog. Het dashboard is rond de bestuurder opgebouwd, Laurens van den Acker heeft eens temeer prima huiswerk geleverd. Alle relevante informatie zit binnen zichtbereik, alle knoppen en hendels bevinden zich perfect binnen handbereik. Alle technologische voorzieningen zoals head-up display, dashboard met 7 inch TFT-scherm met instelbare kleuren en een verticale 8,7″-multimediatablet met het aanraakcomfort van een smartphone of tablet zijn zodanig geïntegreerd dat ze het gebruik ervan sterk vereenvoudigen.

'Mégane Grandtour: Franse hoogvlieger valt Duitse concurrenten aan'
© Renault Megane

Zowel voor- als achteraan beschikken de inzittenden over voldoende been- en knieruimte, de zetels zijn van een zeer goede kwaliteit en bieden een uitstekende ondersteuning van het lichaam, en garanderen zo een zeer comfortabele zitpositie, ook op de tweede zetelrij. Ook de kwaliteit van de gebruikte materialen en afwerking verdienen alle lof.

Het laadvolume van de Mégane Grandtour bedraagt maar liefst 580 liter, aangevuld met praktische opbergruimtes in de deuren, de koffer beschikt over een vlakke laadvloer en een zogenaamde One-touch folding achterbank die vanuit de bagageruimte kan bediend worden. Klap je de leuning van de passagiersstoel naar voor kunnen voorwerpen tot een lengte van 2,7 meter worden vervoerd, een unicum voor dit segment. De kanovaarders en ontwerpers van monumentale kunst onder de lezers zullen dit weten te waarderen.

‘Van de West-Europese constructeurs is Renault de enige die in staat is om te wedijveren met de Duitse merken wier dominante positie van alle kanten wordt aangevallen.’

Het motorengamma omvat drie dieselmotoren, gaande van 90 tot 130 pk. De dCi 90 en 110 pk stoten slechts 95 g/km CO2 uit, de dCi 110 versie is optioneel leverbaar met een EDC 6-strapsautomaat met dubbele koppeling. De benzinerijders hebben keuze uit een viercilinderturbomotor van 100 pk en een 1,2 liter Energy TCe van 130 pk. Begin volgend jaar introduceert Renault bovendien een hybrideversie die is afgeleid van de Formule 1-technologie. De Hybrid Assist recupereert de energie die vrijkomt tijdens het remmen en laat die bij het accelereren terugvloeien naar de motor. Dat resulteert in een brandstofverbruik en CO2-uitstoot die tot de laagste in dit segment behoren.

De GT-versie van de Mégane Grandtour is standaard uitgerust met een voor dit segment en deze prijsklasse uniek systeem van vierwielbesturing. De combinatie van het 4Control-systeem, 205 pk sterke 1,6 liter Energy TCe motor en 7-traps EDC-automaat met dubbele koppeling maakt van de nieuwkomer een sportieve hoogvlieger die enorm veel rijplezier oplevert en een volwaardig alternatief vormt voor de Opel Astra Sports Tourer en VW Golf Variant. Audi, BMW en Mercedes beschikken over geen vergelijkbaar model in deze prijsklasse. À propos prijs: in de basisuitvoering Life kost de Mégane Grandtour 18.850 euro en is standaard voorzien van cruise control, digitale radio, Hill Start Assist, LED-achterlichten, airconditioning en elektrisch bedienbare zijruiten voor en achter. Voor een aantal infotainmenttoepassingen, rijhulpsystemen en lederen zetels moet extra worden betaald, zoals we dat kennen van andere merken.

'Mégane Grandtour: Franse hoogvlieger valt Duitse concurrenten aan'
© Renault

Dat neemt niet weg dat de Renault Mégane Grandtour bij een eerste kennismaking een zeer positieve indruk heeft nagelaten. Hij is een opvallend elegante verschijning die het verschil maakt door zijn functionaliteit, sportieve prestaties en comfortabel rijgedrag en in de smaak valt door de hoge kwaliteit van de gebruikte materialen en afwerking. Van de West-Europese constructeurs is Renault de enige die in staat is om te wedijveren met de Duitse merken wier dominante positie van alle kanten wordt aangevallen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content