Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

07/08/12 om 09:10 - Bijgewerkt om 09:10

Groen voor BMW in Londen

In Londen gaat het dezer dagen niet alleen om olympisch goud, zilver en brons voor de atleten maar ook om imagowinst voor bedrijven die een bijdrage leveren aan een gezonder leefmilieu.

Groen voor BMW in Londen

© Reuters

Een ceremoniële uitreiking van een groene medaille komt er niet, maar de erkentelijkheid vanwege het organisatiecomité is er wel. Nadat verschillende BMW-mobielen al prominent in beeld kwamen tijdens de fakkeltocht en de olympische wielerwedstrijden, zullen op 12 augustus alle ogen gericht zijn op de BMW i3. In de straten van Londen zullen de marathonlopers immers worden voorafgegaan door de nieuwe elektrisch aangedreven stadsauto uit München. Een betere marktintroductie is nauwelijks denkbaar.

Wie bouwt de beste auto's? Soms valt Audi in de prijzen, een andere keer BMW of Mercedes. De kwaliteitsverschillen tussen de Duitse premiummerken zijn inderdaad zeer klein geworden, zo blijkt uit de vergelijkende tests van gerenommeerde automagazines. Baseren we ons op de verkoopcijfers van het Duitse trio, dan blijkt dat BMW het best in de markt ligt - voor Audi en Mercedes. Wat bewijst dat de perceptie sterker is dan de objectieve waarneming zelf.

BMW beschikt over de beste marketeers

Wanneer het erom gaat een nieuw product in de markt te zetten, heeft BMW van niemand lessen te ontvangen. Als geen ander automerk slaagt BMW erin om trends in een vroeg stadium te capteren. De Duitse autobouwer is er bovendien al enkele keren in geslaagd om zelf trends te initiëren die vervolgens uitmonden in nieuwe marktniches. Zonder de introductie van de BMW X5, X3 en X1 was het fenomeen SUV wellicht een randverschijnsel gebleven, nu vormen SUV's het snelst stijgende marktsegment in een afkalvende automarkt. Daarenboven heeft BMW enorm veel geld verdiend aan zijn pionierswerk.

Terug naar Londen. Of beter gezegd, terug naar München, naar de Olympische Spelen van 1972 aldaar. Toen reed een elektrisch aangedreven BMW 1602 de marathonlopers vooraf, een appel van BMW aan het milieubewustzijn van een wereld in volle industriële expansie. Veertig jaar later heeft de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen een groot gat geslagen in de ozonlaag, en moet er snel werk worden gemaakt van een nieuwe mobiliteitsaanpak die verder gaat dan het gebruikelijke copy paste. En opnieuw geeft BMW het goede voorbeeld, dit keer door een elektrisch aangedreven stadsauto aan de wereld voor te stellen die bijdraagt aan een gezonder leefmilieu. Een betere marktintroductie van een nieuw model is nauwelijks denkbaar.

Dat andere automerken verder staan met de ontwikkeling van alternatieve aandrijfsystemen, dat Toyota al een paar miljoen exemplaren van de milieuvriendelijke Prius heeft verkocht, dat Opel en Chevrolet een elektrische middenklasser hebben rondrijden met een actieradius van 500 km... het doet niet terzake. Na 12 augustus zal de hele wereld weten dat BMW op een effectieve manier bijdraagt aan een gezondere wereld. Hopelijk komt de boodschap ook goed aan en worden overheid en publiek zich eindelijk bewust van de noodzaak om snel initiatieven te nemen die de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen en fijn stof drastisch verminderen. De Londense burgemeester Boris Johnson is bij deze gewaarschuwd: beloften volstaan niet meer. Voor drie jaar voorspelde hij 100.000 elektrische auto's in zijn stad op de openingsdag van de Olympiade. Het zijn er uiteindelijk 3.000 geworden.

Belofte maakt schuld

Ook van BMW wordt verwacht dat het zijn goede voornemens in concrete daden omzet. Om in aanmerking te kunnen komen als 'auto' sponsor van de Olympische Spelen, beloofde BMW dat het uitsluitend modellen met een lage CO2-uitstoot naar Londen zou afvaardigen. Die belofte is BMW correct nagekomen - met een gemiddelde CO2-uitstoot van 116 g/km voor de hele vloot. Vergelijken we dit resultaat met de gemiddelde CO2-uitstoot van de BMW- bestsellers in hun segmenten, dan komen we echter uit op een gemiddelde CO2-uitstoot van 140 g/km. Benieuwd naar wat de BMW-marketeers in München hierop te zeggen hebben. Na een groene medaille zou een blauw oog geen mooi zicht zijn.

Urbain Vandormael

Onze partners