Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

15/03/16 om 10:14 - Bijgewerkt om 10:13

'Abarth geeft Fiat vleugels'

Over de toekomst van Fiat doen de gekste verhalen de ronde. De ene dag lijkt de Italiaanse autoconstructeur einde verhaal, de volgende dag lanceert de onverbeterlijke optimist Sergio Marchionne - in bijberoep topman van Fiat - een zoveelste relanceplan. Niemand die daar nog geloof aan hecht, gelukkig voor Fiat is er Abarth.

Karl Abarth is het prototype van de succesvolle selfmade man, van automekanieker opgeklommen tot steenrijke industrieel. Als de Oostenrijker in 1944 de Italiaanse nationaliteit verwerft, verandert hij zijn voornaam in Carlo en verhuist naar Turijn. Op het hoogtepunt van zijn carrière stelt hij er 650 mensen tewerk in zijn autofabriek. Zijn specialiteit bestaat erin sportieve modellen van grote merken als Fiat, Porsche en Simca extra motorvermogen te bezorgen, waarna ze de ene overwinning naar de andere behalen. Om de concurrentie te snel af te zijn, sluit Fiat in 1958 een exclusiviteitscontract af met Carlo Abarth en belooft hem een riante premie per overwinning. Voor een tweede of derde plaats betaalde Fiat niet. Wat een lucratieve deal lijkt voor Fiat, ontwikkelt zich tot een nachtmerrie voor het autoconcern. Abarth wint immers meer dan 7.300 races, in uiteenlopende disciplines. In 1971 is de Fiat-directie ten einde raad, ze beslist het bedrijf van de flamboyante Carlo Abarth over te kopen. Die ontpopt zich tot een gewiekste onderhandelaar die het onderste uit de kan haalt. Over de overnameprijs doen de wildste geruchten de ronde, een precies bedrag is nooit...

Verder lezen?

Registreer u en lees elke maand gratis 4
artikelen.

Onze partners